REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Przedszkola Samorządowego „Pod Topolą” w Grybowie
Podstawa prawna:
- art. 68 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.).
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1.
- Regulamin organizacyjny Przedszkola Samorządowego „Pod Topolą” w Grybowie, zwany dalej regulaminem, określa szczegółową organizację oraz zasady funkcjonowania, kierowania, sprawowania nadzoru, a także wykaz zadań i odpowiedzialności dla poszczególnych stanowisk w przedszkolu.
- Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Samorządowe „Pod Topolą” w Grybowie,
- gminie – należy przez to rozumieć Miasto Grybów,
- organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Miasto Grybów,
- organie nadzoru pedagogicznego – należy przez to rozumieć Kuratora Oświaty w Krakowie,
- dyrektorze przedszkola – należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola Samorządowego „Pod Topolą” w Grybowie,
- pracowniku – należy przez to rozumieć wszystkich pracowników zatrudnionych w Przedszkolu Samorządowym „Pod Topolą” w Grybowie,
- nauczycielu – należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w Przedszkolu Samorządowym „Pod Topolą” w Grybowie,
- pracowniku niepedagogicznym – należy przez to rozumieć pracowników administracji i obsługi Przedszkola Samorządowego „Pod Topolą” w Grybowie,
- statucie przedszkola – należy przez to rozumieć Statut Przedszkola Samorządowego „Pod Topolą” w Grybowie nadany Uchwałą nr 10/2017/2018 Rady Pedagogicznej Przedszkola,
- Ustawie – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Karcie nauczyciela – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
§ 2.
- Przedszkole jest jednostką organizacyjną gminy, powołaną do wykonywania zadań publicznych z zakresu edukacji publicznej – wychowania przedszkolnego, określonych szczegółowo w statucie przedszkola.
- Przedszkole jest wyodrębnioną finansowo i organizacyjnie jednostką budżetową gminy.
- Podstawą gospodarki finansowej przedszkola jest roczny plan finansowy.
- Przedszkole pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy, a pobrane dochody odprowadza na jego rachunek.
- Przedszkole prowadzi rachunkowość w oparciu o obowiązujące przepisy i sporządza na ich podstawie sprawozdawczość finansową.
§ 3.
Nadzór nad przedszkolem jest sprawowany przez:
- organ prowadzący,
- organ nadzoru pedagogicznego.
§ 4.
- Akty wewnątrzprzedszkolne wydawane są w formie pisemnej przez radę rodziców, radę pedagogiczną przedszkola, dyrektora przedszkola lub z jego upoważnienia przez inne osoby, a także na podstawie szczegółowych upoważnień wynikających z przepisów prawnych.
- Aktami wewnątrzprzedszkolnymi są:
- uchwały rady rodziców,
- uchwały rady pedagogicznej,
- zarządzenia wewnętrzne dyrektora przedszkola, regulujące zasadnicze dla przedszkola sprawy wymagające trwałego unormowania,
- decyzje administracyjne – rozstrzygające sprawy o charakterze indywidualnym,
- obwieszczenia – obwieszczeniem wprowadza się jednolity tekst statutu przedszkola oraz innych aktów wewnątrzprzedszkolnych,
- komunikaty – podawane do wiadomości pracowników i rodziców (prawnych opiekunów) dzieci, informujące o bieżącej działalności przedszkola,
- pisma okólne – powiadamiające o czymś, co nie wchodzi w zakres zarządzeń i decyzji, a jest istotne dla sprawnego funkcjonowania przedszkola.
Rozdział II
Zasady kierowania pracą przedszkola
§ 5.
Funkcjonowanie przedszkola oparte jest na zasadach jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
§ 6.
Dyrektor przedszkola:
- kieruje przedszkolem jako jednostką organizacyjną gminy,
- jest pracodawcą dla wszystkich pracowników przedszkola,
- jest organem nadzoru pedagogicznego,
- jest przewodniczącym rady pedagogicznej,
- wykonuje zadania administracji publicznej w zakresie określonym Ustawą.
§ 7.
Dyrektor przedszkola współpracuje i współdziała w celu sprawnego funkcjonowania przedszkola z radą pedagogiczną, radą rodziców, organem prowadzącym, organem nadzoru pedagogicznego oraz z całym personelem placówki.
§ 8.
- W celu zapewnienia realizacji przez przedszkole zadań o szczególnym znaczeniu dyrektor może w drodze zarządzenia wewnętrznego powołać zespół zadaniowy.
- W skład zespołu zadaniowego mogą wchodzić pracownicy przedszkola i rodzice (prawni opiekunowie) wychowanków.
Rozdział III
Struktura organizacyjna przedszkola
§ 9.
Organami przedszkola są:
- dyrektor przedszkola,
- rada pedagogiczna,
- rada rodziców.
§ 10.
Szczegółowe kompetencje, zasady współdziałania organów przedszkola określa statut, a ponadto:
- dyrektor przedszkola dokonuje czynności prawnych związanych z kierowaniem bieżącą działalnością przedszkola na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Burmistrza Miasta Grybów,
- rada pedagogiczna obowiązki statutowe wypełnia w oparciu o regulamin rady pedagogicznej,
- rada rodziców obowiązki statutowe wypełnia w oparciu o regulamin rady rodziców.
§ 11.
Strukturę organizacyjną przedszkola stanowią:
- kierownictwo przedszkola – dyrektor,
- personel pedagogiczny – nauczyciele,
- personel obsługi:
- pomoc nauczyciela,
- woźna oddziałowa,
- palacz/konserwator.
§ 12.
- Personel przedszkola podlega bezpośrednio dyrektorowi przedszkola.
- Wielkość zatrudnienia w przedszkolu ustala dyrektor zgodnie z przepisami w arkuszu organizacji przedszkola, a zatwierdza organ prowadzący.
- Przedszkole jest czynne w godzinach od 06:30 do 16:00.
Rozdział IV
Zasady funkcjonowania przedszkola
§ 13.
Przedszkole działa w oparciu o następujące zasady:
- legalności,
- służebności wobec społeczeństwa,
- racjonalnego gospodarowania mieniem,
- jednoosobowego kierownictwa,
- podziału zadań pomiędzy personelem pedagogicznym i obsługi,
- wzajemnego współdziałania wszystkich organów przedszkola.
§ 14.
- Pracownik podczas wykonywania swoich obowiązków i zadań kieruje się przepisami prawa, do przestrzegania których jest zobowiązany.
- Pracownik jest zobowiązany również przestrzegać statutu przedszkola i obowiązującego prawa wewnątrzprzedszkolnego oraz współdziałać w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji.
§ 15.
- Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny, z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem przedszkola.
- Zakupy i remonty bieżące są realizowane zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych.
§ 16.
- Jednoosobowe kierownictwo polega na obowiązku wykonywania poleceń bezpośredniego przełożonego, wynikających ze służbowego podporządkowania.
- W czasie nieobecności dyrektora przedszkola jego obowiązki przejmuje osoba zaproponowana przez dyrektora i zaakceptowana przez radę pedagogiczną oraz organ prowadzący.
§ 17.
- Przedszkole funkcjonuje w oparciu o ścisłą współpracę z rodzicami dzieci korzystających z usług opiekuńczo-wychowawczych.
- Przedszkole organizuje stałe spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze oraz związane z funkcjonowaniem przedszkola według harmonogramu uzgadnianego z radą rodziców.
Rozdział V
Zakresy działania i kompetencje na poszczególnych stanowiskach pracy
§ 18.
Do zakresu działania i kompetencji dyrektora należy w szczególności:
- reprezentowanie przedszkola na zewnątrz,
- kierowanie bieżącymi sprawami przedszkola,
- wydawanie zarządzeń w zakresie swoich kompetencji,
- wydawanie indywidualnych poleceń dla pracowników przedszkola w zakresie ich zadań,
- przeprowadzanie kontroli wewnętrznej w przedszkolu,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad nauczycielami,
- wprowadzanie zmian do wszystkich regulaminów.
§ 19.
- Nauczyciel zobowiązany jest w szczególności respektować w swej pracy podstawowe obowiązki określone w Karcie nauczyciela oraz innych przepisach powszechnie obowiązującego prawa oraz aktach wewnątrzprzedszkolnych.
- Nauczyciel odpowiada za zdrowie, bezpieczeństwo i opiekę powierzonych mu wychowanków oraz za prawidłowy przebieg procesu dydaktyczno-wychowawczego.
§ 20.
Do zakresu działania i kompetencji pozostałych pracowników obsługi należy w szczególności organizacja i zapewnienie odpowiednich warunków pobytu dzieci w przedszkolu, a także utrzymanie czystości i porządku na terenie należącym do przedszkola.
§ 21.
- Tryb pracy oraz szczegółowy zakres zadań pracowników określa statut przedszkola.
- Szczegółowe zakresy czynności na poszczególnych stanowiskach pracy określają zatwierdzone przez dyrektora przedszkola zakresy szczegółowych obowiązków pracownika.
Rozdział VI
Obieg dokumentów w przedszkolu
§ 22.
- Obieg, rejestrację, przechowywanie i archiwizowanie dokumentów w przedszkolu określa instrukcja kancelaryjna.
- W przedszkolu stosuje się jednolity rzeczowy wykaz akt określony zarządzeniem wewnętrznym dyrektora przedszkola.
Rozdział VII
Organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków
§ 23.
- Rozpatrywanie oraz załatwianie skarg i wniosków w przedszkolu obywa się zgodnie z procedurą skarg i wniosków.
- Dyrektor przedszkola koordynuje organizację przyjmowania, rozpatrywania, ewidencjonowania i załatwiania skarg i wniosków w placówce.
§ 24.
- Wszystkie skargi wpływające do przedszkola lub wnoszone ustnie w ramach przyjęć interesantów podlegają rejestracji w rejestrze skarg i wniosków.
- Księga skarg i wniosków znajduje się w kancelarii dyrektora przedszkola.
Rozdział VIII
Przepisy końcowe
§ 25.
- Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 27.12.2018 r.
- Treść regulaminu podaje się do wiadomości pracowników przedszkola oraz rodziców (prawnych opiekunów) wychowanków.
- Regulamin udostępniony jest do wglądu w kancelarii dyrektora przedszkola.