Innowacja pedagogiczna była realizowana w terminie od 1 września 2022 r. do 30 czerwca 2023 r., według opracowanych założeń i harmonogramu w ramach zajęć wychowania przedszkolnego w grupach dzieci 5-6 letnich (grupa V – Krasnale i grupa VIII – Smerfy).
Program „Grybów – moje miasto” miał charakter innowacyjny, gdyż edukacja patriotyczna realizowana do tej pory w przedszkolu nie dotyczyła tak wielu aspektów.
Program innowacji pedagogicznej i zawarte w harmonogramie działania zostały zrealizowane w całości. Innowacja poprzez wycieczki oraz zajęcia wspierała ciekawość i aktywność przedszkolaków, budowała dziecięcą wiedzę o rodzinnym mieście, kształtowała lokalny patriotyzm oraz poczucie własnej tożsamości regionalnej.
Innowacja pozwoliła dzieciom bliżej poznać rodzinne miasto, jego tradycje, zabytki, przedstawicieli społeczności lokalnej, działające na jego terenie instytucje użyteczności publicznej i kulturalne. Przedszkolaki wielokrotnie wędrowały po mieście bliżej poznając znajdujące się tu obiekty i ciekawe miejsca.
Innowacja zakładała ścisłą współpracę ze środowiskiem lokalnym, dzięki czemu promowano znaczenie wychowania przedszkolnego w środowisku lokalnym. Dzieci uczestniczyły w ciągu roku na bieżąco w życiu kulturalnym miasta. Nadrzędnym zadaniem tej innowacji było wyrobienie w dziecku wartościowej postawy lokalnego patrioty, który identyfikuje się z najbliższym otoczeniem.
W czerwcu w grupach Krasnale i Smerfy odbył się quiz wiedzy o Grybowie podsumowujący i utrwalający wiadomości o naszym rodzinnym mieście zdobyte w ramach realizacji innowacji. Dzieci wykonały również na zajęciach plastycznych prace obrazujące poznane ciekawe miejsca w mieście.
Analizując wyniki ewaluacji można zauważyć, że wiadomości i umiejętności dzieci zawarte w celach innowacji znacząco wzrosły. Oznacza to, że po zakończeniu innowacji pedagogicznej świadomość tożsamości regionalnej i przywiązanie do swojego miasta wśród dzieci wzmocniły się.
Wprowadzenie innowacji przyniosło wymierne korzyści dla rozwoju naszych wychowanków, jak i samego przedszkola. Innowacja ta stworzyła również nauczycielom możliwość rozwoju własnego warsztatu pracy, wprowadzenia i realizacji tematów o ciekawym przebiegu.
Tekst: Edyta Kowacz
Zdjęcia: Barbara Żwirecka-Krok