Od września 2021 roku do czerwca 2022 roku w Przedszkolu Samorządowym „Pod Topolą” w Grybowie wzbogaciłam naukę języka angielskiego o innowacyjny program „Śpiewając uczymy się języka angielskiego” czyli nauka przez piosenkę.
Zgodnie z założeniem innowacją objęto dzieci w wieku 3-6 lat. Program nie wymagał żadnych dodatkowych środków budżetowych, gdyż był prowadzony bezpłatnie.
Zajęcia odbywały się podczas pobytu dzieci w przedszkolu. Była to bez wątpienia korzystna forma dla rodziców gdyż nie musieli dodatkowo dowozić dzieci. Zajęcia odbywały się jeden raz w tygodniu dla każdej grupy przedszkolnej według ustalonego harmonogramu. Tematyka zajęć oscylowała wokół najbliższego otoczenia dziecka i dotyczyła między innymi wzajemnego przedstawiania się, powitania, liczb, kolorów, nazw dni tygodnia, miesięcy, nazywania najbliższej rodziny, codziennych czynności, kształtów, stosunków przestrzennych itp. Odpowiednie rekwizyty tematyczne, które niejednokrotnie osobiście wykonywałam bardzo pomagały dzieciom w przyswajaniu słówek.
Cel innowacji został osiągnięty. Dzieci były motywowane do nauki języka poprzez zabawę dostosowaną do predyspozycji dziecka. Jednocześnie śpiewając piosenki przedszkolaki łatwo przyswajały sobie różne słówka, gdyż piosenki zawierają wiele powtórzeń. Ponadto dzieci na zajęciach nie były oceniane tylko na bieżąco doceniane, co również wpłynęło pozytywnie na atrakcyjność zajęć.
Zdecydowana większość przedszkolaków była zadowolona z tych zajęć i podchodziła do nich z entuzjazmem oraz zaangażowaniem. Myślę, że dla wielu nauka języka w ten sposób kojarzyła się będzie z przyjemnością.
Niektóre dzieci miały problem z wymową czy zapamiętaniem, ale głównie spowodowane to było absencją dziecka w przedszkolu. Przedszkolaki szybko się uczą, tzn. szybko zapamiętują, ale też szybko zapominają poznane słówka.
Wszystkie dzieci zaprezentowały wspólnie piosenkę „I love my mummy, I love my daddy” wyuczoną podczas wyżej wymienionych zajęć na „Pikniku Rodzinnym”.
Mam nadzieję, a nawet pewność, że śpiewająco wejdą w dalszy etap edukacji.
Tekst/zdjęcia: Agnieszka Kornacka