Moduł II projektu „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”, realizowany przez grupy „Biedronki” i „Misie”, skupiał się na pracy z emocjami dzieci, rozwijaniu inteligencji emocjonalnej. Zawierał w swych treściach wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
Wiodące kompetencje kluczowe tego modułu to: kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się. Głównym celem modułu było kształtowanie u dzieci umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji oraz rozwijanie zdolności radzenia sobie z nimi.
Prezentowane były tu zmisiowane opowiadania na temat emocji, czytane przez nauczyciela lub w wykonaniu Misiowego Wujka – Macieja Barańskiego. Mały Miś poprzez opowiadania i wiersze wprowadzał dzieci w świat emocji.
Nauczyciele w ramach projektu tworzyli bazę zabaw/ćwiczeń służących do pracy z emocjami, prezentowali filmiki edukacyjne. Zajęcia przeprowadzono jako 6 spotkań:
- W październiku nastąpiło wprowadzenie w tematykę. Przeprowadzone były zabawy pomagające w rozpoznawaniu uczuć i emocji. Dzieci zrozumiały, że wszystkie emocje są ważne; np. złość pozwala nam ustalać granice i potrzeby, ale trzeba umieć sobie z nią radzić; smutek pozwala dostrzec co jest dla nas naprawdę cenne; strach chroni przed zagrożeniem i przypomina o ostrożności; radość daje energię i motywuje do działania. Stworzono też „Pudełko emocji”, gdzie były gromadzone przedmioty służące poznawaniu emocji i radzeniu sobie z nimi w społecznie akceptowalny sposób np. płyty relaksacyjne, gniotki, gazety, materiały do ćwiczeń oddechowych, chusteczki higieniczne, itp.
- W listopadzie spotkanie dotyczyło „Radości”. Nauczycielki wspólnie z dziećmi przygotowały „Słoik dobrych chwil”, w którym umieszczano karteczki z zapisanymi pozytywnymi, grupowymi przeżyciami.
- W grudniu dzieci stwierdziły, że „Złość nie jest wcale taka zła” i zastanawiały się: Jak się pozbyć złości, ale w sposób, który nikogo nie krzywdzi.
- W styczniu poznano zabawy na radzenie sobie ze smutkiem oraz były czytane „Bajki uśmiechajki: …na dobry dzień i jeszcze lepsze jutro. Poradnik pozytywnego myślenia, działania i odczuwania”.
- Spotkanie w lutym poświęcone było zabawom na radzenie sobie ze strachem. Przedszkolaki stworzyły listę propozycji „Jak można oswoić strach?”.
- W marcu dzieci uczyły się pokonywać nieśmiałość, skupiono się na zabawach przezwyciężających tę emocję.
Podsumowaniem modułu II było czytanie wspomnień zgromadzonych w trakcie jego trwania w „Słoiku wspomnień”. Dzieci miały okazję przypomnieć sobie radosne chwile spędzone w przedszkolu.
Tekst Edyta Kowacz
Zdjęcia: Barbara Żwirecka-Krok, Edyta Kowacz