Temat programowania staje się dziś ważnym trendem w edukacji na wszystkich poziomach kształcenia. Aby z powodzeniem kodować, powinniśmy zacząć uczyć krytycznego myślenia jeszcze na etapie przedszkola.
Młodsze dzieci uczą się programować przez zabawę wspierającą wszechstronny rozwój. Do nauki programowania nie potrzebujemy komputera, można zaczynać od prostych zabaw w kodowanie. Ponadto w przedszkolu możemy wykorzystać karty obrazkowe, układanki typu sudoku, gra w statki, gry planszowe lub karciane, labirynty, klocki, rozwiązywanie zadań logicznych.
Zdobycie umiejętności niezbędnych do programowania, takich jak np. umiejętność myślenia logicznego, przydaje się nie tylko do samego programowania, ale także przy nauce innych zagadnień (np. matematyki). Nauka kodowania na etapie przedszkolnym kształci też myślenie logiczne i przyczynowo-skutkowe, rozwija kreatywność.
Umiejętność kodowania jest o tyle ważna, że pomaga w nauce, zarówno czytania, jak i pisania. Patrząc dalej w przyszłość – wspiera rozwój dziecka pod kątem późniejszego życia w świecie technologii. Badania wykonane na Uniwersytecie w Tufts przez prof. Marinę Umaschi Bers, specjalistę w zakresie rozwoju dzieci i technologii informacyjnych, dowiodły, że już osiem prostych lekcji nauki kodowania podniosło wyniki dzieci w testach z myślenia przyczynowo – skutkowego oraz czytania ze zrozumieniem.
Podsumowując, zabawy w kodowanie w łagodny i przyjazny sposób wprowadzają dzieci w świat, który uczy logicznego myślenia, obserwacji i dedukcji. Stopniowo oswajamy dzieci z nowymi pojęciami, które stają się dla dzieci bardziej zrozumiałe i pozytywnie kojarzone, bo programowanie może być świetną zabawą.
W naszym przedszkolu każda z grup nabywała umiejętności kodowania podczas rożnych zabaw i aktywności.
Tekst: Ewa Kowalska, Izabela Tubek
Zdjęcia: Ewa Kowalska, Izabela Tubek, Agata Mikulska