Jednym z obowiązków nauczyciela wychowania przedszkolnego jest realizowanie Podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Podstawy programowe określone zostały w przepisach rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. poz. 356, z późn. zm.).
„Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wskazuje cel wychowania przedszkolnego, zadania profilaktyczno-wychowawcze przedszkola, oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej i innej formie wychowania przedszkolnego, zwanych dalej „przedszkolami”, oraz efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez dzieci na zakończenie wychowania przedszkolnego.” Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego określają rozpisane szczegółowo cztery obszary rozwoju dziecka: fizyczny, emocjonalny, społeczny, poznawczy.
Zatem na koniec wychowania przedszkolnego dziecko ma między innymi „odczuwać i wyjaśniać swoją przynależność do rodziny, narodu” oraz „nazywać wybrane symbole związane z regionami Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach”.
W tym duchu, kultywując tradycje religijne i ludowe, nauczycielki organizują Mikołajki, Wigilię czy Andrzejki. Podczas „Andrzejek” przedszkolaki poza zabawą taneczną i dodatkowym słodkim poczęstunkiem mają możliwość poznawać tradycyjne ludowe zabawy zwane „wróżbami”. Natomiast zanim przyjdzie z prezentami Święty Mikołaj naszym wychowankom w trakcie pogadanki przybliżana jest postać żyjącego przed wiekami, szczodrego i dobrodusznego Biskupa Mikołaja.
17 grudnia 2020r. nauczycielki zorganizowały „Grupowe Wigilie”. Tutaj również, w czasie przygotowań, przy czynnym uczestnictwie dzieci, szczegółowo były omawiane tradycje religijne, zwyczajowe i ludowe, takie jak:
- ubieranie choinki,
- dekorowanie sali stroikami świątecznymi,
- odświętne nakrycie stołu (biały obrus, sianko z opłatkiem – w centralnym punkcie stołu, świąteczna zastawa, dodatkowe nakrycie, okolicznościowe serwetki, świece),
- Betlejemskie Światło Pokoju,
- czytanie fragmentu Pisma Świętego traktującego o narodzeniu Pana Jezusa,
- dzielenie się opłatkiem i składanie sobie nawzajem życzeń (w tym roku symbolicznie ze względu na pandemię):
Jak obyczaj każe stary, według przodków naszej wiary,
Składamy sobie życzenia w Dzień Bożego Narodzenia!
Niech płynie stąd – WESOŁYCH ŚWIĄT!”
- modlitwa przed i po posiłku,
- spożywanie potraw wigilijnych,
- śpiewanie najpiękniejszych kolęd polskich i pastorałek.
To wydarzenie pozostanie długo w pamięci przedszkolaków. Szczerze należy przyznać, że podczas takich wydarzeń dzieci nie potrafią ukryć radosnych emocji, co jest największą nagrodą i satysfakcją dla nauczycieli. Dla takich chwil bowiem warto pracować?
Dziękujemy pani Barbarze Janusz – kierownik MCKCiE – Dział Stołówka, za przygotowanie i dostarczenie potraw wigilijnych dla naszych przedszkolaków!
Tekst: Edyta Kowacz
Zdjęcia: PS