Wspólnie z naszymi przedszkolakami realizowaliśmy podczas zdalnego nauczania projekt edukacyjny „Mali przedsiębiorcy”. Patronat nad projektem objęli: Wydawnictwo MAC, „Bliżej Przedszkola” oraz „Dwukropek”.
Projekt ten miał na celu: przekazanie dzieciom wiedzy dotyczącej tego, czym są pieniądze, do czego służą i skąd się je bierze oraz uświadomienie konieczności oszczędzania pieniędzy. Przez cztery kolejne dni wychowawcy przesyłali dzieciom zadania, które wykonywały w domach przy udziale rodziców. A były to:
- „Skrzynia skarbów” – dzieci po dotyku rozpoznawały przedmioty związane z tematem. Rodzice pytali: Co jest dla ciebie cenne/wartościowe?
- Co wiesz o pieniądzach? – dzieci opowiadały o tym, co wiedzą o pieniądzach, np.: Komu są potrzebne pieniądze? Co możemy kupić za pieniądze? Skąd mamy pieniądze?
- Obejrzenie filmiku edukacyjnego: „Krótka historia pieniądza”.
- Zaprojektuj banknot. – zadaniem dzieci było zaprojektowanie banknotu, po uprzednim obejrzeniu filmiku „Mennica Polska. Jak się robi pieniądze”.
- Zabawa skoczna „Skok do skarbonki” – dzieci wskakiwały do „skarbonek”(kół wykonanych na dywanie np. przy pomocy szalika).
- „Grosz do grosza, a będzie kokosza” – poznanie polskiego przysłowia, które uczy, że każdy pieniądz się liczy.
- „Monetowy frottage” – odciskanie faktury monet na powierzchni papieru.
- Poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Skąd ludzie mają pieniądze? Dlaczego trzeba pracować?
- Zabawy matematyczne z monetami – porównywanie ciężaru monet, układanie ich ze względu na wielkość, segregowanie monet wg nominału, układanie rytmów z monet.
- Zabawa w sklep – rodzice wraz z dziećmi budowali sklep z artykułów dostępnych w domu.
- Wysłuchanie bajki „Lusterko i pieniądze” Michela Piquemala – kształtowanie wrażliwości emocjonalnej.
- Czy wszystko można kupić za pieniądze? – rozmowa z dzieckiem na temat wartości.
Na zakończenie realizacji Projektu „Mali Przedsiębiorcy” otrzymaliśmy pamiątkowe Certyfikaty.
Tekst: Edyta Kowacz