Refundacja kwoty odpowiadającej podatkowi VAT wynikającej z opłaconej faktury dokumentującej dostarczanie paliw gazowych od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2023 roku skierowana jest do odbiorców paliw gazowych w gospodarstwie domowym wykorzystujących jako główne źródło ogrzewania urządzenia grzewcze zasilane paliwami gazowymi, wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków CEEB.
Do refundacji uprawniona jest osoba w gospodarstwie jednoosobowym, której wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 2100 zł lub w przypadku gospodarstw wieloosobowych – nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę.
Osoby uprawnione składają wniosek o refundację podatku VAT na piśmie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej burmistrzowi, nie później niż do dnia 29 lutego 2024 r., lub w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.
Do wniosku o refundację podatku VAT uprawniony załącza fakturę dokumentującą dostarczenie paliw gazowych do tego odbiorcy przez to przedsiębiorstwo energetyczne obejmującą okres dotyczący wniosku oraz dowód uiszczenia zapłaty za tę fakturę.
Jeżeli zmieniono główne źródło ogrzewania w trakcie 2023 r., refundacja podatku VAT przysługuje od momentu wpisania kotła zasilanego paliwami gazowymi do CEEB.
Refundacja podatku VAT nie przysługuje, jeżeli:
- paliwa gazowe służą jedynie do gotowania lub podgrzewania wody użytkowej,
- średni miesięczny dochód netto przekracza 2100 zł, w przypadku gospodarstwa domowego jednoosobowego, lub średni miesięczny dochód netto na osobę przekracza 1500 zł, w przypadku gospodarstwa domowego wieloosobowego,
- osoba nie jest stroną umowy z przedsiębiorstwem energetycznym, które dostarcza paliwa gazowe (wniosek składa osoba, która zawarła umowę sprzedaży paliw gazowych lub umowę kompleksową i jest odbiorcą wskazanym w fakturze VAT),
- nie zgłoszono kotła zasilanego paliwami gazowymi do CEEB,
- korzystasz z miejskiej sieci ciepłowniczej,
- korzystasz z kotła zasilanego LPG.
Sposób złożenia wniosku
Wniosek składa się:
- na piśmie
Wzór wniosku jest dostępny m.in. na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska: https://bip.mos.gov.pl/energetyka/wzor-wniosku-o-wyplate-refundacji-podatku-vat-za-dostarczone-paliwa-gazowe-w-2023-r/ (przejście do zewnętrznego serwisu i otwarcie nowej zakładki)
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej1,
Złożenie wniosku za pomocą środków komunikacji elektronicznej możliwe jest poprzez wysyłkę pisma ogólnego na skrzynkę ePuap właściwego urzędu, gdzie załącznikiem będzie podpisany elektronicznie plik zawierający wypełniony wniosek o refundację podatku VAT:
Podpisanie pliku za pomocą profilu zaufanego możliwe jest poprzez stronę: https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany/ (przejście do zewnętrznego serwisu i otwarcie nowej zakładki)
Wysłanie pisma ogólnego na skrzynkę ePuap właściwego urzędu możliwe jest poprzez stronę: https://www.gov.pl/web/gov/wyslij-pismo-ogolne (przejście do zewnętrznego serwisu i otwarcie nowej zakładki)
- przy użyciu aplikacji mObywatel2
Pobranie aplikacji mObywatel jest możliwe poprzez stronę: https://www.gov.pl/web/mobywatel-w-aplikacji/pobierz-aplikacje1 (przejście do zewnętrznego serwisu i otwarcie nowej zakładki)
Aby złożyć wniosek, należy wybrać opcję Złóż wniosek, a następnie wybrać właściwy wniosek.
Załączniki niezbędne do poprawnego złożenia wniosku:
W każdym przypadku:
- faktura VAT (dokumentująca dostarczenie paliw gazowych; faktura z zużyciem prognozowanym nie uprawnia do otrzymania rekompensaty podatku VAT),
- dowód uiszczenia zapłaty za fakturę VAT.
Jeśli to niezbędne w danym przypadku:
- dokumenty zaświadczające o dochodzie
Jeżeli wnioskodawca oraz członkowie jego gospodarstwa domowego uzyskują wyłącznie dochody podlegające opodatkowaniu, wnioskodawca nie załącza zaświadczeń dotyczących dochodów. Urząd uzyskuje dane dotyczące dochodu podlegającego opodatkowaniu poprzez usługę CSIZS Emp@tia.
Jeśli wnioskodawca lub członkowie jego gospodarstwa domowego uzyskują dochody niepodlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym, należy przedstawić dodatkowe dokumenty dotyczące tych dochodów. Dokumenty te podlegają weryfikacji przez organ rozpatrujący wniosek. Takimi dokumentami mogą być na przykład:
- dowód zasądzenia alimentów,
- informacje o dochodach uzyskiwanych z gospodarstwa rolnego,
- informacje o przyznanym stypendium,
- informacja o przyznaniu zasiłku macierzyńskiego.
Termin złożenia wniosku
Wnioski o refundację podatku VAT można składać:
- do dnia 29 lutego 2024 r. – w dowolnym momencie po otrzymaniu faktury VAT,
- po dniu 29 lutego 2024 r. – w ciągu 30 dni od otrzymania faktury VAT, która jest przedmiotem wniosku.
Do dnia 29 lutego 2024 r., termin 30 dni od dnia otrzymania faktury nie ma praktycznego zastosowania i ma charakter instrukcyjny.
Wniosek składany po dniu 29 lutego 2024 r. może obejmować jedynie fakturę, którą odbiorca otrzymał w ciągu ostatnich 30 dni.
Podstawa prawna:
- [1] w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344)
- [2] (publicznej aplikacji mobilnej), o której mowa w art. 19e ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 2070 oraz z 2022 r. poz. 1087).