W ramach projektu edukacyjnego pn. „EKOLOGICZNIE w Mieście Grybów” odbyły się warsztaty dla uczniów szkół podstawowych z terenu Miasta, podczas których dzieci poznawały zagadnienia związane z ochroną środowiska, odnawialnymi źródłami energii oraz rolą owadów zapylających. Spotkania miały charakter praktyczny – uczestnicy nie tylko słuchali, ale przede wszystkim działali.
JAK WYGLĄDAŁY ZAJĘCIA?
O tym, jak wyglądały zajęcia rozmawiamy z uczniami, którzy aktywnie włączyli się w warsztaty.
Pytanie: Co najbardziej zapamiętaliście z warsztatów o Zero Waste?
Odpowiedź uczniów: „Że śmieci można nie tylko wyrzucać, ale też przerabiać na coś nowego. Szyliśmy torby z materiałów i okazało się, że można je zrobić naprawdę fajnie. Teraz wiemy, że plastikowa reklamówka wcale nie jest potrzebna”.
Pytanie: A co z segregacją odpadów – czy była łatwa?
Odpowiedź uczennicy: „Najpierw myliły mi się kolory pojemników, ale po zabawie ‘Do którego kosza?’ wszystko stało się jasne. Teraz w domu będę pilnować, żeby rodzice też dobrze segregowali”.
Pytanie: Jak podobały się zajęcia o owadach zapylających?
Odpowiedź grupy: „Budowanie domków dla owadów było super! Wbijaliśmy gwoździe, wkładaliśmy szyszki i rurki, a potem mogliśmy zobaczyć jak powstaje bezpieczne miejsce dla pszczół i trzmieli. Dowiedzieliśmy się, że bez zapylaczy nie byłoby owoców ani warzyw”.
Pytanie: A co najbardziej zaskoczyło Was podczas warsztatów o wodzie i odnawialnych źródłach energii (OZE)?
Odpowiedź ucznia: „Sprawdzaliśmy, czy woda jest czysta – mieliśmy takie specjalne paski testowe. Najfajniejsze było budowanie miniwiatraka, który działał, kiedy dmuchaliśmy. Teraz wiem, co to są OZE i że można mieć prąd nie tylko z węgla.”
WNIOSKI Z WARSZTATÓW
Warsztaty pokazały, że edukacja ekologiczna w praktycznej formie działa najlepiej.
Dzieci:
- zdobyły wiedzę o ochronie środowiska i od razu mogły ją wykorzystać,
- zbudowały własne domki dla owadów i mini-instalacje techniczne,
- nauczyły się, że małe codzienne działania (np. oszczędzanie wody, unikanie plastiku) mają ogromne znaczenie.
Jak podsumował jeden z uczniów: „Zrozumieliśmy, że ekologia to nie tylko trudne słowo, ale coś, co możemy robić każdego dnia – i to jest fajne!”

Zadanie współfinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie.


