Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej odpowiadając na postulaty przedsiębiorców zaangażowanych w realizację programu priorytetowego Czyste Powietrze, przekazał 9 lipca br. do WFOŚiGW wytyczne mające usprawnić i przyspieszyć obsługę przez WFOŚiGW wniosków o płatność złożonych przez beneficjentów.
- NFOŚiGW w porozumieniu z Ministerstwem Klimatu i Środowiska zobowiązuje WFOŚiGW do nadania najwyższego priorytetu procesom rozpatrywania zaległych wniosków o płatność, a tym samym do rozliczenia wszystkich prawidłowo złożonych wniosków o płatność złożonych w 2024 roku oraz realizacji wypłaty dotacji – nie później niż do dnia 30 września 2025 roku.
- NFOŚiGW w porozumieniu z MKiŚ potwierdza konieczność dokonywania przez WFOŚiGW wypłat środków w ciągu 3 dni roboczych od daty zatwierdzenia wniosku o płatność do wypłaty. Oznacza to także konieczność niezwłocznego rozliczenia wniosków o płatność, które zostały dotychczas poddane ocenie i zatwierdzone przez WFOŚiGW, oraz realizacji wypłaty dotacji. Jednocześnie NFOŚiGW wzywa WFOŚiGW do stosowania jednoznacznych i spójnych komunikatów dotyczących statusu wniosków o płatność – w szczególności do nieoznaczania wniosku jako „zatwierdzonego”, jeśli nie przeszedł jeszcze pełnej oceny formalnej, merytorycznej, księgowej i ewentualnej kontroli. Status „zatwierdzony do wypłaty” powinien być nadawany wyłącznie po zakończeniu wszystkich wymaganych etapów oceny i weryfikacji oraz ewentualnej kontroli na miejscu realizacji projektu.
- NFOŚiGW rekomenduje WFOŚiGW, aby w przypadku gdy jedyną wątpliwością jest wysokość stawek kosztów jednostkowych, realizowane były możliwie bezzwłocznie płatności w wysokościach odpowiadających stawkom kosztów opublikowanych na stronie www.czystepowietrze.gov.pl. Pozostała część płatności będzie realizowana po przekazaniu wyjaśnień, uzupełnień lub dodatkowych dokumentów i w zależności od ich uznania przez WFOŚiGW, z uwzględnieniem pkt. 6 poniżej.
- NFOŚiGW potwierdza konieczność, aby WFOŚiGW w wezwaniach do złożenia pisemnych wyjaśnień lub uzupełnień bądź przedstawienia dodatkowych dokumentów, które kierowane są do beneficjentów, precyzyjnie określały zastrzeżenia dotyczące realizacji danego przedsięwzięcia, poprzez szczegółowe wskazanie przyczyn, z powodu których WFOŚiGW kwestionują kwalifikowalność poszczególnych kosztów realizacji przedsięwzięcia wraz z wyczerpującym uzasadnieniem.
- NFOŚiGW potwierdza konieczność, aby WFOŚiGW w wezwaniach do złożenia pisemnych wyjaśnień lub uzupełnień bądź przedstawienia dodatkowych dokumentów oraz innych pismach kierowanych do beneficjentów posługiwały się neutralnym językiem niepodważającym dobrego imienia wykonawców.
- NFOŚiGW potwierdza konieczność, aby WFOŚiGW w przypadkach, gdy w odpowiedzi na wezwania wystosowane przez WFOŚiGW beneficjent złożył kompletne wyjaśnienia lub uzupełnienia bądź przedstawił dodatkowe dokumenty, dokonały rozliczenia wniosku o płatność oraz realizacji wypłaty (dopłaty pozostałej części kwoty) dotacji w wysokości uznanej przez WFOŚiGW – w terminie nie dłuższym niż 60 dni od daty udzielenia odpowiedzi przez beneficjenta.
- NFOŚiGW potwierdza konieczność, aby WFOŚiGW pozytywnie rozpatrywały wszystkie poprawnie uzasadnione wnioski o przedłużenie okresu realizacji przedsięwzięcia przewidzianego w postanowieniu pkt 6.3 ppkt 3 Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”, złożone przez beneficjentów na podstawie postanowienia pkt 11.11 lub pkt 11.12 odpowiednio Części 1, 2 i 3 Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”.
- W celu ujednolicenia zasad rozpatrywania wniosków o płatność przez wszystkie WFOŚiGW, NFOŚiGW będzie sukcesywnie zamieszczać na stronie internetowej pod adresem www.czystepowietrze.gov.pl, w zakładce „Poradnik dla wykonawców”, wiążące dla WFOŚiGW wytyczne i informacje niezbędne do określenia zakresu prac uznawanych za kwalifikowane oraz wyjaśniać wątpliwości dotyczące kwalifikowalności poszczególnych kosztów i wydatków w programie „Czyste Powietrze”.
- NFOŚiGW potwierdza, że w przypadku umów o dofinansowanie w formie dotacji z prefinansowaniem, wnioski o płatność rozliczające zaliczkę muszą zostać złożone przez beneficjentów do WFOŚiGW nie później niż 30 dni po upływie terminu 120 dni od daty wypłaty zaliczki dotyczącej realizacji danego przedsięwzięcia dofinansowanego w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze”.