W pierwszą niedzielę marca (tj. 6 III) we wszystkich krajach Unii Europejskiej obchodzony jest Europejski Dzień Logopedy. Pomysłodawcami tego wydarzenia byli w 2004r. członkowie organizacji CPLOL zrzeszającej logopedów i terapeutów językowych z całej Europy, którzy chcą zwrócić w ten sposób uwagę na problemy w komunikowaniu się. W Polsce święto obchodzone jest od 2007 roku.
W związku z obchodzonym świętem początek marca to zwykle w placówkach edukacyjnych i terapeutycznych czas działań związanych z profilaktyką logopedyczną oraz upowszechnianiem wiedzy (diagnozą logopedyczną, konsultacjami dla rodziców i nauczycieli, otwartymi zajęciami logopedycznymi oraz konkursami dla uczniów). Takie działania podjęto w tym roku i w naszej szkole. W ramach profilaktyki logopedycznej przeprowadzono diagnozy logopedyczne oraz zorganizowano konsultacje dla zainteresowanych rodziców, a uczniowie mogli wziąć udział w konkursach i poznać bliżej specyfikę pracy logopedy.
Dla uczniów klas 1-3 zorganizowano konkurs pod hasłem „Połam sobie język!”, podczas którego mogli sprawdzić znajomość łamańców językowych oraz potrenować ich wymowę. Dzieci dowiedziały się także, że polskie lingwołamki to nie tylko zabawne frazy najeżone „sz” i „cz” lub wierszyki zestawiające podobnie brzmiące głoski, ale również znakomite narzędzie do ćwiczenia dykcji i utrzymywania aparatu mowy w dobrej formie – często wykorzystywane przez osoby pracujące głosem (aktorów, piosenkarzy, logopedów czy zawodowych mówców).
Uczniowie klas pierwszych wzięli udział 14 marca 2022r. udział w konkursie interaktywnym. Ich zadanie polegało na poprawnym wymówieniu wylosowanego, w specjalnie przygotowanym kąciku logopedycznym, łamańca językowego. Ci, którym się to udało, mogli od razu wylosować nagrodę, a ci, którym poszło nieco gorzej, losowali specjalne zadanie logopedyczne do wykonania (potem czekała na nich nagroda). Uczniowie musieli się zmierzyć z takimi lingwołamkami, jak np. Czarny dzięcioł z chęcią pień ciął., Żubr żuł żuchwą żurawinę., Pchła pchłę pchła, pchła przez pchłę płakała, że pchła pchłę., Czy trzy cytrzystki grają na cytrze, czy jedna gwiżdże, a trzecia łzy trze?, Koszt poczt w Tczewie. Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem pierwszaków (wzięło w nim udział 38 uczniów klas pierwszych), którzy tłumnie zjawili się w kąciku logopedycznym. Ich umiejętności, wiedza i determinacja naprawdę może budzić podziw!
Zadaniem starszych uczniów z klas drugich i trzecich było zilustrowanie wylosowanego wcześniej łamańca językowego, jego poprawne wymówienie, przyklejenie na kartce, zilustrowanie oraz złożenie pracy 14 marca 2022r. Wszystkie prace były eksponowane w kąciku logopedycznym na szkolnym korytarzu. I ten konkurs cieszył się ogromnym zainteresowaniem – wzięło w nim udział 64 uczniów klas drugich i trzecich. Autorzy prac wykazali się bardzo dobrą znajomością języka polskiego, niesamowitą pomysłowością oraz humorem.
Wyniki konkursu plastycznego ogłoszono 24 marca 2022 r.
- 13 uczniom przyznano tytuł „MISTRZA LINGWOŁAMKÓW 2022”, są to: Emilia Hryc, Iga Liszka, Wiktoria Igielska, Zofia Mordarska, Hubert Podwika, Antoni Gruca, Julia Poręba, Marek Filipowicz, Jakub Krygowski, Aleksandra Kukla, Żaneta Trojanowicz, Tymon Osuchowicz, Natasza Fyda.
- 10 uczestników otrzymało tytuł „WICEMISTRZA LINGWOŁAMKÓW 2022” – Jakub Zając, Artur Kiełbasa, Szymon Wal, Emilia Krok, Weronika Skraba, Maciej Gawroński, Klaudiusz Hat, Zofia Mikulska, Martyna Mularska,
- 10 zdobyło „WYRÓŻNIENIA” – Marta Jarząb, Szymon Król, Hubert Wołowiec, Marek Święs, Tomasz Aleksander, Kinga Lichoń, Joanna Janusz, Lena Buszek, Maria Pękala, Aleksandra Holender.
Uczestnicy, których prace zostały najbardziej docenione, otrzymali nagrody książkowe i rzeczowe oraz ozdobne dyplomy. Ponadto, wszyscy uczestnicy zostali nagrodzeni słodyczami. Nagrodę specjalną – lekcję logopedyczną (dla uczniów klasy, z której będzie najwięcej uczestników konkursu) zdobyli przedstawiciele klasy 2b (nagroda do „odebrania” po ustaleniu terminu w wychowawcą).
Serdeczne podziękowania należą się Dyrekcji Szkoły oraz Radzie Rodziców za dofinansowanie nagród, wychowawcom oraz rodzicom uczniów z klas 1-3 za dopingowanie wychowanków, uczniom kl. IVb za pomoc w organizacji obu konkursów oraz wykonanie zdjęć, a przede wszystkim uczestnikom, którzy odważyli się „stanąć w szranki z lingwołamkami” i nie połamali sobie języków.
Aneta Korzeniowska
Logopeda w Szkole Podstawowej nr 1 w Grybowie