W trakcie Naszej pracy wielokrotnie zastanawiamy się nad motywowaniem Naszych uczniów. Sprawa nie jest prosta, gdyż istnieje wiele czynników, które wpływają na poziom motywacji wśród uczniów. Na szczęście istnieją różne sposoby, aby nauka języka obcego nie była tylko obligatoryjna.
My kładziemy największy nacisk na dwa rodzaje motywacji:
- motywację integrującą, która skupia się na działaniu czyli na przykład chęci porozumienia się z obcokrajowcem, samorozwoju czy rozwijaniu zainteresowań,
- motywację instrumentalną, która opiera się na zdobyciu konkretnego celu, może być to otrzymanie dobrej oceny, nagrody czy zdanie egzaminu.
Co wpływa na motywację Waszych pociech?
Czynników jest wiele, więc wymienię jedynie te główne: chęć do nauki, nastawienie do uczenia się, obcowanie z danym językiem obcym, osobowość ucznia i nauczyciela, sposób prowadzenia zajęć, możliwości językowe, atmosfera w klasie, wiek ucznia, liczebność grupy, poziom zmęczenia, poziom ekscytacji, osobiste zainteresowania, pora dnia, pogoda, relacje panujące w grupie, samoocena, ambicja, życiowe plany oraz pochodzenie kulturowe.
A czy wiecie jak my motywujemy Wasze pociechy ?
Po pierwsze, obserwujmy i rozmawiamy z nimi. Dowiadujemy się jakie mają zainteresowania i jakie są ich „bolączki”. Zwracamy uwagę na ich poziom zmęczenia oraz aurę pogodową. Stwarzamy odpowiednią atmosferę w klasie i budujmy silne i pozytywne relacje. Szanujemy siebie nawzajem. Jesteśmy uważni i życzliwi.
A wiecie dlaczego tak jest?
- ponieważ reagujmy na każdą próbę wypowiedzenia się w języku obcym (słownie lub gestem),
- stosujemy metody aktywizujące,
- wykorzystujemy metodę projektu, przygotujemy dodatkowe karty pracy, tzw. early finishers, przemycamy elementy kulturowe, ciekawostki z danego kraju, wykorzystujemy tzw. realia,
- pozwalamy uczniom włączyć się w proces nauczania poprzez pozwolenie na wybór aktywności, technik wykonania zadania, itp.,
- nie trzymamy się kurczowo podręcznika, modyfikujmy zajęcia,
- przygotowujemy awaryjne materiały dydaktyczne, które pozwolą rozładować stres / ciężką atmosferę, jesteśmy zawsze gotowi na zmianę scenariusza zajęć,
- używamy materiałów tradycyjnych i cyfrowych,
- wykorzystujemy tablice multimedialne,
- korzystamy ze specjalnych programów i aplikacji, używamy gier językowych,
- różnicujmy tempo lekcji,
- wykorzystujmy ruch,
- wdrażajmy nauczanie wielozmysłowe.
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z nietypowych zajęć języka angielskiego w naszej szkole.
Tekst/zdjęcia: Magdalena Janusz