Mimo panującej pandemii zakończyliśmy z sukcesem realizację już 10. międzynarodowego projektu Erasmus+ „Fit for future” 2018-2021.
Wszystko zaczęło się jeszcze w Gimnazjum w Grybowie od małego grantu ze środków Wyszehradzkich i współpracy ze szkołami na Słowacji i Węgrzech. Potem poszerzyliśmy swoją współpracę o kolejne szkoły i realizowaliśmy projekty Comenius oraz Erasmus+. Ocenie Szkoła Podstawowa nr 1 współpracuje ze szkołami z Portugalii, Hiszpanii, Włoch, Rumunii, Słowacji, Węgier, Bułgarii, Turcji, Litwy, Norwegii, Danii, Wielkiej Brytanii oraz Czech. Podczas konferencji międzynarodowych wymieniana jest jako lider realizacji projektów Erasmus + i dbanie o wszechstronny rozwój uczniów.
Jak widać współpraca międzynarodowa to doskonały przykład wdrażania działań projektowych i korzyści płynących z ich realizacji. Rodzice, uczniowie i nauczyciele mogą wiele wynieść z uczestnictwa w tego typu inicjatywach.
JAKIE SĄ KORZYŚCI?
Czym jest projekt dla ucznia?
Projekty Erasmus+ są niepowtarzalną okazją do rozwoju kompetencji interpersonalnych. Podczas jego realizacji młodzi ludzie uczą się zarządzania czasem, zadaniami i zasobami, co niejednokrotnie stanowi dla nich wyzwanie. Biorąc udział w różnorodnych aktywnościach, uczą się planować działania we współpracy z innymi osobami, komunikować z kolegami oraz nauczycielami, stawiać cele i je realizować. Umiejętność godzenia zadań szkolnych z pracą projektową wymaga od nich ustalania priorytetów, terminowości i planowania czasu oraz kształtuje poczucie odpowiedzialności i wytrwałości. Praca projektowa daje im również możliwość wyboru roli, jaką będą pełnić w grupie – uczą się negocjować, wypracowywać kompromis, ale też zarządzać innymi.
Projekty europejskie, dzięki ich międzynarodowemu charakterowi, pozwalają uczniom na wzmocnienie pewności siebie w komunikacji w języku obcym, motywują do jego uczenia się i wykorzystywania w praktyce. Wizyty partnerskie pozwalają uczniom na poznanie nowych kultur, a przez to wzrost zrozumienia i akceptacji dla inności oraz większą otwartość na nieznane. Wartością dodaną jest możliwość odwiedzenia miejsc nieznanych, których bez udziału w projekcie nie udało się im zwiedzić.
A dla rodzica?
Dla rodziców uczestnictwo ich dziecka w projekcie oznacza przede wszystkim rozbudzenie w nim nowych pasji, zainteresowań i zaangażowania, np. w sprawy społeczne czy lokalne. Daje poczucie, że ich pociecha rozwija się wszechstronnie i kształci tak bardzo potrzebne na dzisiejszym rynku pracy umiejętności. Ponadto, mogą oni obserwować jak u dziecka kiełkuje zainteresowanie kwestiami edukacyjnymi a nade wszystko, rodzic może mieć pewność, że ich pociecha rozkwitnie w obszarze znajomości i użycia języka obcego, który jest językiem projektowym w piśmie, w mowie, w komunikacji z różnymi przedstawicielami i grupami wiekowymi.
A tak wspominają nasi absolwenci udział w projektach Erasmus+
Myślę, że projekt Erasmus zaszczepił we mnie chęć do poznawania świata nie tylko w celach wakacyjnych, a przede wszystkim poznawczych. Pokazał między innymi jak bardzo różnorodny jest świat i jak wiele możemy doświadczać poprzez zapoznawanie innych ludzi i kultur. Wszystkie wyjazdy i spotkania były tak barwne, że lista erasmusowych historii do opowiadania nie ma końca.
Z Erasmusa wyniosłam też mnóstwo znajomości z wyjątkowymi ludźmi, z którymi kontakt tak naprawdę mam nadal, dzięki czemu świat stoi otworem, możemy planować wspólne spotkania w przyszłości, a na nich poznawać coraz to więcej i więcej… świata i ludzi – Martyna Mól.
Podczas trwania Erasmus+ nawiązałam nowe znajomości z osobami z innych państw, podszkoliłam swój język angielski oraz poznałam kulturę innego kraju to był wspaniały czas – Emilia Kucharzyk.
Przede wszystkim wyjazd z Erasmusa dał mi możliwość szlifowania mojego angielskiego podczas integracji z moimi rówieśnikami. Mogłam poznać zwyczaje Norwegów oraz zobaczyć jak wygląda ich życie. Również zwiedziłam trochę miejsc miło spędzając czas – Weronika Stach.
Wyjazdy z Erasmusa dały mi dużą możliwość otwarcia się na świat, poznania nowych kultur a przede wszystkim nowych ludzi, z którymi kontakt utrzymuje do dziś. Program pozwolił mi pokonać barierę językową i wzbogacić zakres słownictwa. Wyjazdy dały mi szansę zwiedzenia wielu ciekawych miejsc, a także mnóstwo zabawy i wspomnień, które zostaną ze mną już na zawsze. Polecam każdemu zabranie udziału w tego typu projektach, ponieważ jest to niesamowita przygoda dla młodych ludzi – Beata Góra.
Wyjazd nauczył mnie samodzielności i pozwolił nawiązać międzynarodowe przyjaźnie. Nauczył mnie radzenia sobie w obcym kraju, nowych warunkach. Pokazał jak bardzo odmienna jest kultura innego kraju. Pozwolił na poznanie nowych smaków. Jest to niesamowita przygoda i z wielką przyjemnością skorzystałabym jeszcze raz – Amelia Zasowska.
Dzięki temu projektowi mogłam szkolić mój język angielski, poprzez przygotowywane projekty uczyłam się stosować język obcy w praktyce. Podczas mojego wyjazdu do Włoch pokonywałam barierę językowa, poznawałam kulturę kraju oraz wspaniałych ludzi, z którymi kontakt utrzymuje do dziś. Erasmus to świetna przygoda, którą polecam każdemu – Karolina Sekuła.
Magdalena Janusz
Koordynator projektu