Przedmioty artystyczne plastyka i muzyka są tak samo ważne jak przedmioty ścisłe czy humanistyczne. Sztuka uczy dostrzegać więcej. Każe się dziwić, przygotowuje tysiące niespodzianek i zdumień.
Odkrywa nam, że codzienność, z którą oswoiliśmy się, jest daleko bogatsza, niż przypuszczamy. Oczywiście trzeba zdobyć się na pewien wysiłek wyobraźni, oczu, żeby ta sama ulica, którą chodzimy, zależnie od pory dnia i światła, wydawała nam się wciąż ulicą nową. Ale jeśli dojdziemy do tego rozbudzenia wrażliwości, a ułatwić to może kontakt z dziełami sztuki, czekają nas niespodziane zachwyty i przygody („Człowiek-historia-sztuka-podróże”).
Powyższe słowa wskazują na niezwykle ważny aspekt poznawania sztuki. Patrzenia na sztukę trzeba się nauczyć, ale także sama wiedza nie wystarczy, trzeba być człowiekiem wrażliwym i ciągle dziwić się światu.
Sztuka pobudza fantazję, rozwija wrażliwość na piękno, łagodzi obyczaje, niemożliwe staje się możliwe. Na lekcjach uczniowie zbliżają się nie tylko do dzieł sztuki, ale zdobywają wiedzę o twórcach i ich dziełach. Praca własna uczniów kształtuje ich osobowość. W pracy plastycznej dziecko wyraża siebie. Ekspresja własna: malowanie, rysowanie, kopiowanie, wycinanie, lepienie, rzeźbienie itp. to osobiste przeżycie każdego twórcy.
Wiedza ogólna o sztuce jest wszystkim przydatna i potrzebna. Ułatwia zrozumieć świat i kształtuje umiejętność emocjonalnego przeżywania, co sprawia, że człowiek staje wrażliwy na otaczający świat.
W SP 1 w Grybowie plastyki uczą panie: Karina Budzyk i Adriana Holender-Skrabska.
Nasi uczniowie pod okiem naszych plastyczek malują kawą, używają silnie kontrastujących barw i obwodzą je konturami jak Henri Matisse, rysują i wycinają, rysują w żabiej perspektywie, inspirują się twórczością van Gogha, projektują i wykonują przedmioty użytkowe itp. Ich prace zdobią korytarze szkoły. Zapraszamy od obejrzenia niektórych prac.
Tekst/zdjęcia: SP1