„Fundusze Europejskie dla turystyki. Odkryj Małopolskę na nowo” – to hasło pierwszej odsłony, letniej kampanii billboardowej promującej Fundusze Europejskie w Małopolsce.
Celem kampanii jest dotarcie do mieszkańców regionu z informacją nt. oferty turystycznej, stworzonej na bazie projektów dofinansowanych ze środków unijnych oraz zachęcenie ich do letnich wędrówek i odkrywania Małopolski na nowo. Jest to jeden z elementów długofalowej strategii promocyjnej Funduszy Europejskich realizowanej przez Województwo Małopolskie i zarazem kolejny etap działań promujących rolę, jaką, odgrywają środki unijne w walce z COVID-19 w regionie. W maju zrealizowano kampanię pokazującą, jak środki unijne pomogły małopolskim szpitalom i służbom ratowniczym w walce z pandemią.
Drastyczne prognozy
Najnowszy raport Światowej Organizacji Turystycznej nie pozostawia złudzeń – ruch turystyczny na świecie z powodu pandemii koronawirusa zmniejszył się w kwietniu o 97 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, czyli praktycznie zamarł. Zdaniem ekspertów liczba podróżujących w tym roku drastycznie spadnie. W rezultacie branża turystyczna odczuje utratę ogromnych wpływów. Te dane oraz prognozowana liczba osób zagrożonych utratą pracy budzą niepokój, i to nie tylko wśród ludzi związanych z tym sektorem gospodarki.
Turystyka w roli głównej
O tym, jak ważną rolę w – gospodarce naszego regionu odgrywa turystyka, nikogo nie trzeba przekonywać. W 2019 r. Małopolskę odwiedziło blisko 18 mln osób, a szacunkowe wpływy wyniosły ponad 15 mld zł. Niestety branża turystyczna najbardziej ucierpiała na skutek pandemii związanej z COVID-19. Zamknięte lotnisko, hotele, bary, restauracje, muzea oraz inne obiekty. Brak możliwości podróżowania, zwiedzania i poznawania otoczenia. To wszystko spowodowało, że teraz czeka nas turystyczny restart i ogromne wyzwanie – odbudowa sektora turystyki w naszym regionie. Zdaniem ekspertów odtworzenie kapitału branży turystycznej potrwa 2-3 lata.
„Walczymy dziś z bezprecedensowym kryzysem. Turystyka jest jednym z sektorów, który najbardziej odczuł skutki pandemii. Zagrożone są tysiące miejsc pracy. Mamy sygnały bankructw. Dlatego dzięki Funduszom Europejskim podjęliśmy zdecydowane i konkretne działania – wsparcie finansowe branży i pobudzenie lokalnego ruchu turystycznego” – podkreśla Witold Kozłowski Marszałek Małopolski.
Działania ratujące małopolską turystykę przyniosą oczekiwany efekt wówczas gdy będą szybkie i długofalowe, bo teraz w branży trwa „wyścig o każdego turystę” zarówno tego weekendowego, jak i tego, który przyjedzie na dłużej i skorzysta z oferty małopolskich hoteli, schronisk czy pensjonatów.
Z danych Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego wynika, że obłożenie w krakowskich hotelach wyniosło w maju niewiele ponad 2 proc., zdaniem hotelarzy liczba rezerwacji na lipiec i sierpień nie przekracza 20 proc. posiadanych pokoi. Duża liczba hoteli ma trudności związane z utrzymaniem płynności finansowej, a co trzeci hoteli małopolski hotel był zmuszony do zwolnień pracowników.
Od nowa
Powrót do turystyki sprzed pandemii, jest aktualnie niemożliwy, a sezon wakacyjny, który właśnie się rozpoczyna będzie zupełnie inny od tych, które znaliśmy dotychczas, ale możemy wykreować nowe kierunki, w których turystyka skoncentruje się na odkrywaniu najbliższej okolicy. Fundusze Europejskie zawsze wspierały rozwój potencjału turystycznego Małopolski.
„Dzięki unijnym środkom w wielu miejscach udało się odrestaurować zabytkowe budowle, które zyskały nowe funkcje, stworzyć całkiem nowe i nierzadko unikatowe atrakcje turystyczne, czy wybudować sieć ścieżek do uprawiania turystyki rowerowej. Dziś mamy pełną ofertę różnorodnych miejsc, które możemy wybrać na letni wypoczynek” – mówi Łukasz Smółka wicemarszałek Małopolski.
Wspieramy swoich
Kampania pobudzająca do odkrywania Małopolski na nowo oraz promująca małopolskie atrakcje turystyczne opiera się na prezentacji wybranych projektów dofinansowanych z Funduszy Europejskich. Naszym celem jest „rozbudzenie ciekawości” i zainteresowania regionem. Pokazanie przykładowych propozycji do letnich wędrówek, skutkować będzie zwiększeniem ruchu turystycznego wewnątrz województwa, co w efekcie da realne wsparcie branży.
„Zakładamy, że prezentowane projekty będą wspierały naszych przedsiębiorców poprzez stymulację popytu na usługi turystyczne. Promując obiekty i atrakcje turystyczne, chcemy pomóc jak najszybciej odbudować rynek turystyczny” – dodaje wicemarszałek Tomasz Urynowicz.
To trzeba zobaczyć na żywo
W lipcu na billboardach, citylihtach i plakatach w całej Małopolsce będzie może zobaczyć miejsca i obiekty, które koniecznie trzeba wziąć pod uwagę, planując trasy tegorocznych, letnich wędrówek po Małopolsce.
- Rowerem wokół Jeziora Czorsztyńskiego? Teraz to możliwe. Od czasu budowy ścieżki rowerowej wzdłuż brzegu jeziora można usłyszeć od miłośników dwóch kółek, że jest to bajkowy krajobraz dający możliwość całkowitego odprężenia się od zgiełku i codziennych obowiązków.
- Starosądeckie „Bobrowisko” to miejsce niezwykłe. Idealne na rodzinny spacer, enklawa ciszy i spokoju. Wzór nieinwazyjnego działania człowieka w środowisku przyrodniczym. Nie tylko na weekend.
- Jest hołdem złożonym wielkiemu bohaterowi narodowemu, jakim był Tadeusz Kościuszko i jednym z symboli Krakowa. Kopiec Kościuszki – muzeum oraz trasa edukacyjna zapraszają do zwiedzania.
- Pustynia Błędowska – jedna z większych ciekawostek przyrodniczych i krajobrazowych w Polsce oraz hit turystyczny Małopolski Zachodniej. Tego lata bardziej niż piaski Egiptu poleca się Państwa uwadze.
- To propozycja nie tylko na weekend, ale także na dłuższy, wakacyjny wypad. Małopolski odcinek Wiślanej Trasy Rowerowej przebiega przez najbardziej malownicze tereny Wisły. Rowerem dotrzemy tu do: Zamku Królewskiego w Niepołomicach, Muzeum Drogownictwa w Szczucinie, a także miejsc historycznych m.in. Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. Szerokiej drogi.
- Po jego krużgankach spacerowali Castiglione-Suscy, Wielopolscy, Braniccy i Tarnowscy. Zamek w Suchej Beskidzkiej, nazywany również „Małym Wawelem” , to bez wątpienia najcenniejszy zabytek w Zachodniej Małopolsce.
Gdzie można zobaczyć naszą kampanię?
Kampania realizowana będzie w lipcu i w sierpniu. Akcja obejmuje outdoor, prasę i radio. W ramach wakacyjnej kampanii promującej Fundusze Europejskie w Małopolsce na ponad stu billboardach, 56 citylightach oraz kilkuset plakatach prezentujemy wybrane atrakcje dofinansowane ze środków unijnych. Nasze projekty pojawią się również w prasie oraz na stronach internetowych FE oraz profilu na Facebooku.