Kółko przyrodnicze w Szkole Podstawowej Nr 1 w Grybowie prowadzone jest w ramach projektu pt. “Nowoczesna szkoła” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Kółko Przyrodnicze Nr 2 (KP2)
Prowadzący zajęcia:
- Alina Polańska
Cel główny:
- Pogłębianie wiedzy uczniów.
Cele pośrednie:
- Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań uczniów zjawiskami spotykanymi w codziennym życiu, których istotą są reakcje chemiczne i procesy fizyczne.
- Motywacja do wykonywania różnych zadań o charakterze proekologicznym.
- Przygotowanie do życia, w którym cenionymi wartościami, są poznawanie przyrody, oraz dbałość o własne zdrowie i bezpieczeństwo.
- Kształtowanie właściwych postaw ekologicznych i prozdrowotnych.
- Nauka poprzez zabawę.
Metody i formy realizacji:
Gwarancję realizacji wymienionych celów daje stosowanie metod aktywizujących umożliwiających dzieciom bezpośrednie działanie. Pomocne mogą być następujące metody i formy pracy oraz przedsięwzięcia:
- pogadanki, dyskusje
- prezentacje multimedialne
- obserwacje materiału przyrodniczego
- wykonywanie prostych doświadczeń
- gry i zabawy o tematyce przyrodniczej
Co zrobiliśmy w drugim semestrze:
- poznanie nazw zwierząt, które składają jaja
- poznanie budowy jaja
- przeprowadzanie doświadczeń z jajem kurzym
- poznanie czynników będących źródłem zanieczyszczeń przyrody
- przeprowadzanie eksperymentów
- projektowanie i wykonanie plakatów dotyczących smogu w naszym regionie
- zasady segregacji śmieci
- poznanie form ochrony przyrody w Polsce, park narodowy, rezerwat, pomniki przyrody, rośliny i zwierzęta chronione
- miejsca podlegające ochronie w województwie małopolskim
- poznanie pojęcia: krajobraz
- rozróżnianie różnych typów krajobrazów: miejskiego, nadmorskiego, górskiego, rolniczego
- cechy charakterystyczne danego krajobrazu
- pojęcie łańcucha pokarmowego
- charakterystyka poziomów troficznych
- układanie łańcuchów pokarmowych dla ekosystemów lasu, łąki, pola i jeziora
- poznanie budowy warstwowej lasu
- przykłady roślin i zwierząt występujących w poszczególnych piętrach lasu
- etapy doświadczenia przyrodniczego
- planowanie doświadczeń
- przeprowadzenie przykładowych doświadczeń
- obserwacje mikroskopowe preparatów trwałych i wykonanych samodzielnie
- gry i zabawy przyrodnicze.
Na koniec zajęć przeprowadziłam ankietę ewaluacyjną, z której wynika, że ponad 90% uczniów chciałoby ponownie wziąć udział w tego typu zajęciach. Wielu uczniów deklarowało również, że próbowało samodzielnie przeprowadzać doświadczenia, z którymi zapoznali się na dodatkowych lekcjach przyrody. Zrealizowane zajęcia pozwoliły, w sposób inny niż na lekcjach, skierować naturalną ciekawość dzieci w stronę nauk przyrodniczych.
Prezentujemy kilka fotek z zajęć KP2.
Tekst/fot.: Alina Polańska