Sprawozdanie z działalności Kółka Przyrodniczego nr 2 (KP2) w Szkole Podstawowej Nr 1 w Grybowie w roku szkolnym 2018/2019 – projekt pt. „Nowoczesna szkoła” realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Nr projektu: RPMP.10.01.03-12-0297/16
Prowadzący zajęcia: Alina Polańska
Cel główny:
- Pogłębianie wiedzy uczniów.
Metody i formy realizacji:
Gwarancję realizacji wymienionych celów daje stosowanie metod aktywizujących umożliwiających dzieciom bezpośrednie działanie. Pomocne mogą być następujące metody i formy pracy oraz przedsięwzięcia:
- pogadanki, dyskusje,
- prezentacje multimedialne,
- obserwacje materiału przyrodniczego,
- wykonywanie prostych doświadczeń,
- gry i zabawy o tematyce przyrodniczej.
Co zrobiliśmy w pierwszym semestrze:
- poznanie zasad obcowania z przyrodą,
- nabywanie umiejętności rozpoznawania elementów przyrody ożywionej i nieożywionej,
- budowa mikroskopu optycznego,
- wykonanie preparatu mikroskopowego,
- obserwacja preparatów mikroskopowych trwałych i nietrwałych,
- obserwacje przyrody przy pomocy lupy,
- prowadzenie prostych, ukierunkowanych obserwacji przyrodniczych,
- poznanie zawartości niezbędnika przyrodnika,
- poznanie budowy liścia,
- poznanie nazw owoców wybranych drzew i krzewów,
- poznanie nazw drzew i krzewów, z których pochodzą wybrane owoce,
- poznanie schematu budowy owocu,
- rozpoznawanie liści drzew iglastych i liściastych,
- określanie wieku drzewa,
- poznanie nazw kierunków geograficznych (poznanie nazw i skrótów angielskich),
- poznanie pojęć: kompas, gnomon,
- zdobywanie wiedzy praktycznej umożliwiającej wyznaczanie kierunków świata za pomocą kompasu, własnego cienia, mchu na drzewie,
- ćwiczenia w rozpoznawaniu kierunków geograficznych na tablicy interaktywnej,
- poznanie składników pogody,
- rozpoznawanie przyrządów do mierzenia poszczególnych składników pogody,
- mapy pogodowe – ćwiczenia interaktywne,
- odczytywanie wskazań termometru i obliczanie różnicy temperatur,
- obserwacja zachmurzenia nieba,
- obserwacja rozszczepiania światła przechodzącego przez pryzmat,
- powstawanie tęczy,
- poznanie dat rozpoczynania się kolejnych pór roku,
- położenie Słońca nad widnokręgiem w poszczególnych porach roku,
- charakterystyka pór roku,
- budowa Układu Słonecznego i charakterystyka planet,
- poznanie wybranych części ciała człowieka,
- empiryczne poznawanie wybranych funkcji organizmu,
- poznawanie sposobów prowadzenia zdrowego trybu życia,
- budowa poszczególnych części szkieletu,
- funkcje poszczególnych części szkieletu,
- budowa ciała owadów,
- obserwacje okazów owadów w gablotach oraz w żywicy epoksydowej przy użyciu lupy,
- magnesy i pole magnetyczne,
- przeprowadzanie eksperymentów.
FOTOKRONIKA