Kółko przyrodnicze w Szkole Podstawowej Nr 1 w Grybowie prowadzone jest w ramach projektu pt. “Nowoczesna szkoła” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Kółko Przyrodnicze Nr 2 (KP2)
Prowadzący zajęcia:
- Alina Polańska
Cel główny:
- Pogłębianie wiedzy uczniów.
Metody i formy realizacji:
Gwarancję realizacji wymienionych celów daje stosowanie metod aktywizujących umożliwiających dzieciom bezpośrednie działanie. Pomocne mogą być następujące metody i formy pracy oraz przedsięwzięcia:
- zajęcia w terenie
- pogadanki, dyskusje
- pokazy
- obserwacje materiału przyrodniczego
- wykonywanie prostych doświadczeń
- gry i zabawy o tematyce przyrodniczej
Dobór odpowiednich form i metod pracy jest uzależniony od realizowanej tematyki, możliwości dzieci oraz warunków zewnętrznych (jak np. warunki atmosferyczne).
Warunki realizacji programu kółka przyrodniczego:
- Pracownia przyrodnicza
- Zajęcia terenowe
Plan kółka zawiera propozycje zajęć z różnych działów przyrody dostosowanych do możliwości percepcyjnych dzieci w wieku około 9 – 11 lat. Moim celem nadrzędnym jest wzbudzenie u dzieci zainteresowania przyrodą i ukazanie, że jest ona ciekawa.
Co zrobiliśmy w drugim semestrze:
- poznanie nazw zwierząt, które składają jaja;
- poznanie budowy jaja;
- przeprowadzanie doświadczeń z jajem kurzym;
- poznanie czynników będących źródłem zanieczyszczeń przyrody;
- przeprowadzanie eksperymentów;
- określanie źródeł zanieczyszczeń powietrza;
- szukanie proekologicznych zachowań i działań człowieka;
- poznawanie sposobów ochrony środowiska;
- poznanie pojęcia: krajobraz;
- rozróżnianie różnych typów krajobrazów: miejskiego, nadmorskiego, górskiego, rolniczego;
- zapoznanie z różnymi rodzajami map oraz planem miasta;
- poznanie pojęć: legenda mapy, kartograf;
- objaśnienie symboli występujących na mapie;
- nazywanie głównych kierunków świata;
- poznanie pojęć: kompas, gnomon;
- zdobywanie wiedzy praktycznej umożliwiającej wyznaczanie kierunków świata za pomocą kompasu, własnego cienia, mchu na drzewie;
- zjawiska pogodowe;
- odczytywanie wskazań termometru i obliczanie różnicy temperatur;
- obserwacja zachmurzenia nieba;
- obserwacja rozszczepiania światła przechodzącego przez pryzmat;
- powstawanie tęczy;
- obserwowanie i poznanie nazw różnych rodzajów chmur;
- omówienie procesu krążenia wody w przyrodzie;
- problemy gospodarki wodą; źródła zanieczyszczenia wody;
- poznanie form ochrony przyrody w Polsce, park narodowy, rezerwat, pomniki przyrody, rośliny i zwierzęta chronione;
- miejsca podlegające ochronie w województwie małopolskim;
- rozpoznawanie drzew liściastych i iglastych.
Prezentujemy kilka fotek z zajęć KP2.
Tekst/fot.: Alina Polańska