KP1 – Kółko przyrodnicze dla najmłodszych uczniów Szkoły Podstawowej Nr 1 w Grybowie prowadzone jest w ramach projektu pt. “Nowoczesna szkoła”, który jest częścią Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Kółko Przyrodnicze Nr 1 (KP1)
Prowadzący zajęcia:
- Katarzyna Kusiak-Matusik
Uczestnicy:
- Uczniowie klas 1-3 Szkoły Podstawowej Nr 1 w Grybowie
Założenia ogólne programu:
Program jest przeznaczony do realizacji na zajęciach pozalekcyjnych w klasach 1-3 Szkoły Podstawowej. Głównym założeniem programu i moim nadrzędnym celem jest rozbudzanie zainteresowania uczniów światem przyrody, jej pięknem i precyzyjnym funkcjonowaniem.
Ważnym aspektem wychowawczym jest również kształtowanie poczucia odpowiedzialności każdego z nas za stan środowiska, przekonanie o zależności człowieka od przyrody i konieczności jej ochrony.
Ze względu na wiek, potrzeby i możliwości rozwojowe uczniów zajęcia prowadzone są metodami aktywnymi, opartymi na działaniu i obserwacji, które wzbudzają aktywność poznawczą, kształcą umiejętności wyciągania wniosków i poprawnego rozumowania. W nauczaniu treści zastosowane zostały zasady łączenia teorii z praktyką poprzez:
- obserwację zjawisk i obiektów przyrodniczych
- szkolne i domowe doświadczenia uczniów
- pokazy nauczyciela
- zajęcia terenowe
- kształcenie umiejętności kluczowych
Cele ogólne zajęć:
- pogłębianie wiedzy i umiejętności uczniów
- rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań przyrodniczych
Cele szczegółowe:
- rozbudzanie ciekawości i zainteresowania przyrodą
- kształtowanie potrzeby bezpośredniego kontaktu z przyrodą
- wdrażanie uczniów do podejmowania działań „małymi kroczkami” na miarę ich możliwości
- wyrabianie szacunku dla przyrody i jej piękna
- poznanie zjawisk przyrodniczych
- rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska
- poznanie budowy i funkcjonowania własnego organizmu
- kształtowanie potrzeby troski o własne zdrowie i prawidłowy rozwój
- kształtowanie umiejętności korzystania z dóbr przyrody bez jej degradacji i bezmyślnego niszczenia
- rozwijanie umiejętności posługiwania się bezpośrednimi (obserwacja, doświadczenia) i pośrednimi (książki, ilustracje, filmy) metodami poznawania przyrody
Metody i formy pracy:
- Proponowane metody pracy uwzględniają wiek i możliwości percepcyjne uczestników; oparte są na ich działaniu, aktywnym udziale w wykonywaniu ćwiczeń, obserwacji, doświadczeń i innych zadań, a także formułowaniu wniosków. Ponadto program przewiduje wycieczki, które są formą szczególnie lubianą przez dzieci. Umożliwiają one lepsze poznanie uczestników i integrację grupy. Pogadanka z uczniami daje każdemu możliwość dzielenia się własnymi spostrzeżeniami.
- Zaplanowane metody pracy:
- wycieczki i zajęcia w terenie
- obserwacje
- doświadczenia
- pokazy i demonstracje
- prezentacje multimedialne
- Formy pracy:
- praca zespołowa
- praca indywidualna
- zajęcia w terenie
- rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem pomocy edukacyjnych otrzymanych w ramach projektu.
Środki dydaktyczne – Materiały otrzymane w ramach projektu:
- modele szkieletów
- modele ciała człowieka
- mikroskopy, preparaty
- atlasy, albumy, plansze
- filmy DVD, programy multimedialne
- puzzle, gry edukacyjne
- słowniki, encyklopedie.
- materiały plastyczno-techniczne.
- lornetki, lupy, sprzęt laboratoryjny
- zestawy badawcze do badania powietrza, wody i gleby
- pomoce do zajęć przygotowane przez nauczyciela.
W pierwszym semestrze bieżącego roku szkolnego w ramach projektu uczestnicy:
- wzięli udział w zajęciach terenowych; wycieczkach w okolice szkoły i na Matelankę podczas których uważnie obserwowali zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią i zimą
- poznawali „świat widziany oczami mikroskopu”
- prowadzili proste obserwacje mikroskopowe preparatów trwałych
- uczyli się wykonywać proste preparaty mikroskopowe
- podczas zajęć „przyroda na wesoło” chętnie rozwiązywali zagadki, rebusy, krzyżówki i quizy przyrodnicze
- poznawali przyrodę poprzez gry i zabawy przyrodnicze, np. puzzle
- wykonywali ciekawe doświadczenia z dziedziny chemii i fizyki
- jako młodzi odkrywcy szukali odpowiedzi na rożne pytania, np. czy bakterie zawsze są szkodliwe?, co w trawie piszczy? (spotkanie z mieszkańcami łąki), dlaczego owady mają skrzydła?
- poznawali niebezpieczne rośliny i zwierzęta
- poznawali zagadnienia z dziedziny geografii: Ziemia jako planeta, gdzie leży Polska i Grybów, nasi sąsiedzi, określanie kierunków geograficznych
- poznawali budowę ciała człowieka
- tworzyli własny kodeks zdrowia
Rozwijając swoje zainteresowania, nabywając wiadomości i umiejętności uczniowie z KP1 świetnie się bawili, co widać na zdjęciach.
Tekst/fot.: Katarzyna Kusiak-Matusik