Kółko przyrodnicze w Szkole Podstawowej Nr 1 w Grybowie prowadzone jest w ramach projektu pt. „Nowoczesna szkoła” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Kółko przyrodnicze nr 2 (KP2)
Prowadzący zajęcia:
- Alina Polańska
Cel główny:
- Pogłębianie wiedzy uczniów.
Cele pośrednie:
- Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań uczniów zjawiskami spotykanymi w codziennym życiu, których istotą są reakcje chemiczne i procesy fizyczne.
- Motywacja do wykonywania różnych zadań o charakterze proekologicznym.
- Przygotowanie do życia, w którym cenionymi wartościami, są poznawanie przyrody, oraz dbałość o własne zdrowie i bezpieczeństwo.
- Kształtowanie właściwych postaw ekologicznych i prozdrowotnych.
- Nauka poprzez zabawę.
Cele dydaktyczne:
- rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych
- kształtowanie umiejętności obserwowania oraz wyciągania wniosków z doświadczeń przyrodniczych
- tworzenie sytuacji sprzyjających rozumieniu zależności istniejących w przyrodzie
- nabywanie umiejętności rozpoznawania roślin i zwierząt w różnych ekosystemach
- poszerzanie wiedzy na temat zwierząt i roślin typowych dla wybranych regionów Polski, Europy oraz świata
- zwrócenie szczególnej uwagi na gatunki roślin i zwierząt chronionych zarówno w Polsce, jak i na świecie
- poznawanie charakterystycznych elementów krajobrazu w Polsce, Europie i na świecie
- poznawanie podstawowych pojęć ekologicznych
- poznawanie sposobów ochrony środowiska i wdrażanie do czynnej ochrony przyrody
- wyrabianie szacunku dla przyrody i jej piękna
Cele wychowawcze:
- kształtowanie umiejętności pracy w zespole
- kształtowanie odpowiedzialności za wykonywane zadania i doświadczenia
- kształtowanie umiejętności prawidłowej organizacji pracy, nawyków korzystania z różnych źródeł tekstowych i multimedialnych
- uwrażliwianie na przejawy zanieczyszczania środowiska
- wyrabianie pozytywnych nawyków w codziennym działaniu na rzecz ochrony środowiska
- zwracanie uwagi na systematyczne rozwijanie swoich zainteresowań
- kształtowanie postaw koleżeńskich
Metody i formy realizacji:
Gwarancję realizacji wymienionych celów daje stosowanie metod aktywizujących umożliwiających dzieciom bezpośrednie działanie. Pomocne mogą być następujące metody i formy pracy oraz przedsięwzięcia:
- zajęcia w terenie
- pogadanki, dyskusje
- pokazy
- obserwacje materiału przyrodniczego
- wykonywanie prostych doświadczeń
- gry i zabawy o tematyce przyrodniczej
Dobór odpowiednich form i metod pracy jest uzależniony od realizowanej tematyki, możliwości dzieci oraz warunków zewnętrznych (jak np. warunki atmosferyczne).
Warunki realizacji programu kółka przyrodniczego:
- Pracownia przyrodnicza
- Zajęcia terenowe
Plan kółka zawiera propozycje zajęć z różnych działów przyrody dostosowanych do możliwości percepcyjnych dzieci w wieku około 9 – 11 lat. Moim celem nadrzędnym jest wzbudzenie u dzieci zainteresowania przyrodą i ukazanie, że jest ona ciekawa.
Co do tej pory zrobiliśmy:
- poznanie zasad obcowania z przyrodą
- nabywanie umiejętności rozpoznawania elementów przyrody ożywionej i nieożywionej
- prowadzenie prostych, ukierunkowanych obserwacji przyrodniczych
- poznanie zawartości niezbędnika przyrodnika
- poznanie budowy liścia
- poznanie nazw owoców wybranych drzew i krzewów
- poznanie nazw drzew i krzewów, z których pochodzą wybrane owoce
- poznanie schematu owocu
- rozpoznawanie liści drzew iglastych i liściastych
- określanie wieku drzewa
- zapoznanie z informacjami o budowie drzewa
- poznanie znaczenia kory drzewnej
- poznanie szkodnika drzew – kornika drukarza
- poznanie budowy grzyba
- rozpoznawanie grzybów jadalnych i trujących
- poznanie zasad zbierania grzybów w lesie
- praca z atlasem grzybów
- poznanie właściwości wody podczas wykonywania prostych doświadczeń przyrodniczych
- poznanie wybranych części ciała człowieka
- empiryczne poznawanie wybranych funkcji organizmu
- poznawanie sposobów prowadzenia zdrowego trybu życia
- wyjaśnienie znaczenia określeń: odżywianie, higiena, odpoczynek, ruch
- obserwowanie przyrody z wykorzystaniem mikroskopu
- przygotowywanie preparatów
Prezentujemy kilka fotek z zajęć KP2.
Tekst/fot.: Alina Polańska