Burmistrz Miasta Grybowa przedstawia roczną analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta Grybowa, sporządzoną w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.
ANALIZA STANU GOSPODARKI ODPADAMI
1. Cel przygotowania analizy
Niniejszy dokument stanowi roczną analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta Grybowa, sporządzona w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.
2. Podstawa prawna sporządzenia analizy
Obowiązek opracowywania analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi wynika z art. 3 ust. 2 pkt 10 ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 250), który stanowi, że gminy dokonują corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. Zgodnie z art. 9tb ww. ustawy, który stanowi, że na podstawie sprawozdań złożonych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, podmioty prowadzące punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz innych dostępnych danych wpływających na koszty systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, wójt, burmistrz, prezydent miasta sporządza analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi obejmującą w szczególności:
- możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania,
- potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi,
- koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych,
- liczbę mieszkańców,
- liczbę właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6–12,
- ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy,
- ilość zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych odbieranych z terenu gminy oraz powstających z przetwarzania odpadów komunalnych pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania.
Analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi sporządza się w terminie do 30 kwietnia za poprzedni rok kalendarzowy. Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi podlega publicznemu udostępnieniu na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy. Zakres przedmiotowej analizy częściowo pokrywa się z rocznym sprawozdaniem z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi, sporządzanym przez gminę, na podstawie art. 9q ust. 1, ust. 2 oraz ust. 3 ww. ustawy, które przygotowuje się celem jego przedłożenia marszałkowi województwa oraz wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska w terminie do 31 marca roku następującego po roku, którego dotyczy. W 2015 r. system gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie miasta Grybów realizowany był w oparciu o:
- uchwałę nr XXV/398/12 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 2 lipca 2012r. w sprawie wykonania „Planu Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego”,
- uchwałę nr XXXIII/560/13 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 25 lutego 2013 r. w sprawie zmiany uchwały nr XXV/398/12 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 2 lipca 2012r. w sprawie wykonania „Planu Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego”,
- uchwałę nr LI/819/14 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie zmiany uchwały nr XXV/398/12 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 2 lipca 2012r. w sprawie wykonania „Planu Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego”,
- uchwałę nr XII/44/2015 Rady Miejskiej w Grybowie z dnia 1 października 2015 r. w sprawie ustalenia sposobu i zakresu świadczenia usługi w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Miasta Grybowa,
- uchwałę nr XII/45/2015 Rady Miejskiej w Grybowie z dnia 1 października 2015 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości położonych na terenie miasta Grybowa oraz ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik,
- uchwałę nr XII/46/2015 Rady Miejskiej w Grybowie z dnia 1 października 2015r. W sprawie ustalenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Miasta Grybowa,
uchwałę nr XLIV/262/2014 Rady Miejskiej w Grybowie z dnia 5 września 2014r. w sprawie nadania statusów Osiedlom Miasta Grybowa, - ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 250),
- ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. (Dz. U. z 2013 r. poz. 21 z późn. zm.),
- ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1232 z późn. zm.),
- ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 353).
3. Gospodarka odpadami komunalnymi na terenie Miasta Grybowa.
3.1 Podział Miasta na Osiedla
Zgodnie z uchwałą nr XLIV/262/2014 Rady Miejskiej w Grybowie z dnia 5 września 2014r. W sprawie nadania statutów Osiedlom Miasta Grybowa, miasto Grybów jest podzielone na pięć osiedli-Biała Wyżna, Sośnie, Strzylawki, Śródmieście oraz Śródmieście II.
W okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2015 roku odbiór odpadów komunalnych był realizowany przez wybrane w przetargu następujące podmioty:
- Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Grybowie Sp. z o.o., ul. Ogrodowa 4, 33-330 Grybów, w zakresie odbioru odpadów zmieszanych,
- SURPAP s.c. Przedsiębiorstwo Obrotu Surowcami Wtórnymi ul. Wyspiańskiego 3, 33-300 Nowy Sącz, w zakresie odbioru odpadów segregowanych.
3.2 Rodzaje odbieranych odpadów
Z nieruchomości, na terenie Miasta odbierane były następujące rodzaje odpadów:
- odpady zmieszane o kodzie 200301,
- odpady ulegające biodegradacji o kodzie 200201,
- odpady segregowane-papier, szkło, tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe o kodach: 200139, 200102, 200140, 170402, 150105, 200136, 200134, 200132,
- odpady wielkogabarytowe o kodzie 200307.
3.3 Częstotliwość odbieranych odpadów Tabela nr 1
— | Rodzaj odpadów | Zmieszane | Biodegradowalne | Segregowane | Wielkogabarytowe |
Osiedle | — | — | — | — | — |
Śródmieście | — | co tydzień | 1 raz w miesiącu | 1 raz w miesiącu | 2 razy w roku |
Śródmieście II | — | co tydzień | 1 raz w miesiącu | 1 raz w miesiącu | 2 razy w roku |
Biała Wyżna | — | 2 razy w miesiącu | 1 raz w miesiącu | 1 raz w miesiącu | 2 razy w roku |
Sośnie | — | 2 razy w miesiącu | 1 raz w miesiącu | 1 raz w miesiącu | 2 razy w roku |
Odpady gromadzone w kontenerach na osiedlach mieszkaniowych odbierane na zgłoszenie telefoniczne właściciela bądź zarządcy.
Mieszkańcy miasta mogli również oddawać odpady do PSZOK, który funkcjonuje na terenie MPGK w Grybowie przy ul. Ogrodowej 4.
3.3 Sposób segregowania odpadów
Selektywnie zebrane odpady komunalne mieszkańcy gromadzą w kolorowych workach:
- żółty – tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metale, papier i tektura
- brązowy – odpady biodegradowalne
- zielony – szkło i opakowania szklane.
Dodatkowo na osiedlach są ustawione kontenery w kolorach j.w. o pojemności 1,1m3 oraz 2,5m3
4. Liczba mieszkańców zamieszkałych na terenie Miasta
Na podstawie danych z ewidencji ludności Urzędu Miejskiego ustalono, że liczba mieszkańców Miasta Grybowa wynosiła w 2015 roku 6161osób.
5. Ilość odpadów komunalnych wytworzonych na terenie Miasta Grybów.
Ilość wytworzonych odpadów komunalnych na terenie Miasta Grybów w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2015 roku ujęto w rocznym sprawozdaniu przekazanym do Marszałka Województwa. Łączną ilość odpadów komunalnych wytworzonych w 2015 roku na terenie Miasta Grybów przedstawiono w tabeli nr 2. W 2015 roku nie zebrano żadnych odpadów w PSZOKU.
Tabela nr 2:
Rodzaj odpadów | Kod odpadu | Ilość [Mg] | Udział [%] |
Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne | 20 03 01 | 1170,3 | 71,62 |
Odpady z czyszczenia ulic i placów | 20 03 03 | 26,8 | 1,64 |
Inne odpady nieulegające biodegradacji | 20 02 03 | 73,2 | 4,48 |
Tworzywa sztuczne | 20 01 39 | 142,5 | 8,72 |
Szkło | 20 01 02 | 105,6 | 6,46 |
Metal | 20 01 40 | 3,1 | 0,19 |
Aluminium | 17 04 02 | 0,2 | 0,01 |
Opakowania wielomateriałowe | 15 01 05 | 6,4 | 0,39 |
Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne | 20 01 36 | 1 | 0,06 |
Odpady wielkogabarytowe | 20 03 07 | 10 | 0,61 |
Baterie i akumulatory | 20 01 34 | 0,02 | 0 |
Leki | 20 01 32 | 0,1 | 0,01 |
Odpady ulegające biodegradacji | 20 02 01 | 36,9 | 2,26 |
Papier i tektura | 20 01 01 | 57,9 | 3,54 |
RAZEM: | 1634,02 | 100 |
Udział poszczególnych frakcji odpadów komunalnych – przedstawienie graficzne.
6. Sposób zagospodarowania odpadów zebranych z terenu Miasta Grybów
Zgodnie z art. 9eustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 250), podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości w 2015 roku były zobowiązane do przekazania odebranych od właścicieli nieruchomości selektywnie zebranych odpadów komunalnych do Regionalnych Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych, zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami, o której mowa w art. 17 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. (Dz. U. z 2013 r. poz. 21 z późn. zm.).
Ilość i miejsce przekazania odpadów komunalnych zebranych z terenu Miasta Grybowa przedstawiono w tabeli nr 3.
Tabela nr 3:
Lp. | Nazwa i adres instalacji | Rodzaj odpadów | Ilość odpadów [Mg] | Udział [%] |
1 | Sortownia zmieszanych odpadów komunalnych w Gorlicach ul. Chopina 33G, 38-300 Gorlice (P.U.K. „Empol” Sp. z o.o.) | Zmieszane odpady komunalne, odpady z czyszczenia ulic i placów,inne odpady nieulegające biodegradacji | 1270,3 | 77,74 |
2 | SURPAP s.c. Przedsiębiorstwo Obrotu Surowcami Wtórnymi Krzysztof Mołek, Jan Studziński ul. Wyspiańskiego 3, 33-300 Nowy Sącz | Tworzywa sztuczne, Szkło, Metal, Aluminium, Opakowania wielomateriałowe, Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne, odpady wielkogabarytowe, Baterie i akumulatory, Leki | 268,92 | 16,46 |
3 | KOMPOSTECH Sp. z o.o. ul. Wiklinowa 4A, 33-300 Nowy Sącz | Odpady ulegające biodegradacji | 36,90 | 2,26 |
4 | ONDULINE PRODUCTION ul. Wojska Polskiego 3, 39-300 Mielec | Papier i tektura | 57,9 | 3,54 |
7. Wskaźniki do osiągnięcia przez gminę w roku 2015 i w kolejnych latach
Zgodnie z art. 3b ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 250), gmina jest zobowiązana osiągnąć do dnia 31 grudnia 2020 roku poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w wysokości co najmniej 50% wagowo.
Wg rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych. (Dz. U. Poz. 645), poszczególne poziomy na lata 2015-2020 przedstawiają się w następujący sposób:
- 2015 rok – 16%
- 2016 rok – 18%
- 2017 rok – 20%
- 2018 rok – 30%
- 2019 rok – 40%
- 2020 rok – 50%
Miasto Grybów w 2015 roku osiągnęło poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych następujących frakcji: papieru, tworzyw sztucznych, metali, szkła, wyniósł 76,7% co spełnia wymogi stawiane na rok 2015.
Zgodnie z art. 3b ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 250), gmina jest zobowiązana osiągnąć do dnia 31 grudnia 2020 roku poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne w wysokości co najmniej 70% wagowo.
Wg rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych. (Dz. U. Poz. 645), poszczególne poziomy na lata 2015-2020 przedstawiają się w następujący sposób:
- 2015 rok – 40%
- 2016 rok – 42%
- 2017 rok – 45%
- 2018 rok – 50%
- 2019 rok – 60%
- 2020 rok – 70%
Miasto Grybów w 2015 roku osiągnęło poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów inne niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych, wyniósł 100,0% co spełnia wymogi stawiane na rok 2015.
Zgodnie z art. 3c ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 250), gmina jest zobowiązana ograniczyć masę odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania:
- do dnia 16 lipca 2013 r. – do nie więcej niż 50% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,
- do dnia 16 lipca 2020 r. – do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania
w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.
Wg rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 25 maja 2012 r. w sprawie poziomów ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania oraz sposobu obliczania poziomu ograniczania masy tych odpadów. (Dz. U. poz. 676)., poszczególne poziomy na lata 2015-2020 przedstawiają się w następujący sposób:
- 2015 rok – 50%
- 2016 rok – 45%
- 2017 rok – 45%
- 2018 rok – 40%
- 2019 rok – 40%
- 16 lipca 2020 rok – 35%
Miasto Grybów w 2015 roku osiągnęło poziom równy 0% ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów co spełnia wymogi stawiane na rok 2015.
8. Opłaty za odbiór odpadów komunalnych
Opłaty za odbiór odpadów komunalnych zostały uregulowane uchwałą Rady Miejskiej w Grybowie nr XII/45/2015 z dnia 1 października 2015roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości położonych na terenie miasta Grybowa oraz ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenie stawki opłaty za pojemnik. Zgodnie z przyjętą uchwała opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn stawki oraz liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość.
Ustalone stawki dla nieruchomości zamieszkałych wynoszą:
- dla odpadów zbieranych w sposób selektywny w zabudowie zagrodowej 6,00PLN,
- dla odpadów zbieranych w sposób selektywny w pozostałych rodzajach zabudowy 9,00PLN,
- dla odpadów zbieranych w sposób nie selektywny w zabudowie zagrodowej 9,00PLN,
- dla odpadów zbieranych w sposób nie selektywny w pozostałych rodzajach zabudowy 12,00PLN.
Dla nieruchomości niezamieszkałych ustalono następujące stawki opłat:
- dla odpadów zbieranych w sposób selektywny opłata za pojemnik 120l wynosi 21,00PLN,
- dla odpadów zbieranych w sposób selektywny opłata za pojemnik 1100l wynosi 135,50PLN,
- dla odpadów zbieranych w sposób selektywny opłata za pojemnik 7m3 lub więcej wynosi 126,00PLN za 1m3,
- dla odpadów zbieranych w sposób nie selektywny opłata za pojemnik 120l wynosi 31,00PLN,
- dla odpadów zbieranych w sposób selektywny opłata za pojemnik 1100l wynosi 184,00PLN,
- dla odpadów zbieranych w sposób selektywny opłata za pojemnik 7m3 lub więcej wynosi 168,00PLN za 1m3.
Dodatkowo określono opłatę ryczałtową roczną dla domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekraacyjno-wypoczynkowe w wysokości:
- 189,00PLN dla odpadów zbieranych w sposób selektywny,
- 279,00PLN dla odpadów zbieranych w sposób nie selektywny.
9. Koszty poniesione przez Miasto Grybów na gospodarkę odpadami komunalnymi
W 2015 roku Miasto na cele związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi wydało łącznie 772.939,60PLN. Wydatki obejmowały:
- zakup usług-odbiór i utylizacja odpadów,
- zakup materiałów-worki, etykiety,
- koszt utrzymania PSZOK,
- obsługa administracyjna.
10. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi
Na terenie Gminy nie ma możliwości przetwarzania odpadów komunalnych. Wszystkie odpady zgodnie z zawartą umową przetargową na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych oraz z nieruchomości niezamieszkałych zgodnie z zawartą umową z przedsiębiorcami, przekazywane były do RIPOK-ów. W roku 2015 na terenie Miasta Grybów nie realizowano żadnych zadań inwestycyjnych z tytułu, składowania, recyklingu czy odzysku odpadów komunalnych i nie poniesiono z tego tytułu żadnych wydatków. Potrzeby inwestycyjne w dalszej perspektywie wymagają przede wszystkim rozbudowy selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Inwestycja ta umożliwiłaby podniesienie poziomu segregacji „u źródła”.
Burmistrz Miasta Grybów
/-/ Paweł Fyda
Opracował: Maciej Nowak