Grybów, dn. 2015.03.17
Witam wszystkich zebranych na obradach VII sesji Rady Miejskiej w Grybowie.
PANIE PRZEWODNICZĄCY,
WYSOKA RADO,
SZANOWNI GOŚCIE.
W dniu lutego 2015 roku odbyło się VI posiedzenie Rady Miejskiej. Podczas sesji podjęto uchwałę w sprawie powołania Skarbnika Miasta. Dotychczasowy Skarbnik Miasta pani Janina Ruda złożyła wypowiedzenie i w związku z tym powołano pana Konrada Mrożka.
Z przykrością stwierdzam iż w dniu 17 lutego 2015 roku do tutejszego urzędu wpłynęła informacja od ministra finansów o obniżeniu subwencji oświatowej. W związku z powyższym podjąłem decyzję o zmniejszeniu rezerwy o kwotę 177 282,00 zł i jednocześnie zmiany w budżecie.
Nowe zasady obowiązujące w perspektywie unijnej na lata 2014–2020 umożliwiają Miastu skorzystania z dofinansowania ze środków jakie oferuje oś IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich pn. LEADER. Dotychczas z programu mogły korzystać jedynie gminy wiejskie i miasta do 5 000 mieszkańców. Obecnie możliwość taką zyskały również miasta takie jak nasze. Program ten skupia wokół siebie przedstawicieli trzech sektorów: publicznego, gospodarczego i społecznego. Jednostki samorządu terytorialnego jako podstawa działalności lokalnych grup działania, współdecydować będą o priorytetach i kierunkach wydawania środków dostępnych na lata 2014–2020 dla obszaru danej grupy oraz opracowanej przez nią lokalnej strategii rozwoju.
Szanowni Państwo.
W związku z tym podjąłem decyzję o zamiarze przystąpienie do LGD. Podczas mojej kampanii wyborczej m. in. na spotkaniu w MDK które odbyło się 9 listopada 2014 roku wstępnie mówiłem o możliwościach i korzyściach związanych z przystąpieniem do takiej grupy. W ubiegły piątek odbyło się spotkanie z przedstawicielami LGD „KORONA SĄDECKA” z siedzibą w CHEŁMCU.
LGD „KORONA SADECKA” utworzona została w roku 2008 i należą do niej Gminy Grybów, Kamionka Wielka oraz Chełmiec. Pragnę podkreślić iż takie przedsięwzięcie musi skupiać gminy, które są geograficznie gminami przyległymi do siebie. W tym przypadku mamy do wyboru LGD „KORONA SADECKA” należąca do powiatu sądeckiego oraz przyległa LGD „BESKID GORLICKI” należąca do powiatu gorlickiego.
Dotychczasowa działalność LGD „KORONA SĄDECKA” pozwoliła gminom oraz stowarzyszeniom m.in. realizować projekty inwestycyjne, gdzie dofinansowanie w wysokości 80% wartości zadania wynosiło do 500 000,00 zł. oraz pozwoliła realizować projekty kulturalne, sportowe itp., gdzie można było uzyskać dofinansowanie w kwocie 50,000 zł.
Oczywiście, środkami tymi dysponuje LGD, która jest organizatorem projektów. Decyzje podejmuje zarząd LGD oraz Rada Decyzyjna. Wstępując do LGD mamy prawo do jednego członka zarządu i być może jednej osoby w gronie RD. Dlaczego może? Ponieważ dotychczas rada liczyła 21 osób , a w nowej perspektywie będzie liczyła tylko 9 osób powoływanych przez Marszałka Województwa Małopolskiego.
W związku z przystąpieniem do LGD będzie zorganizowany w naszym mieście w dniu 27 marca 2015 roku kiermasz ozdób wielkanocnych. Kiermasz odbędzie się na płycie rynku i wezmą w nim udział organizacje z naszego miasta m. in. Przedszkole, Szkoły Podstawowe oraz Gimnazjum.
Już dziś serdecznie państwa zapraszam do wzięcia udziału w tym przedsięwzięciu. Bardzo proszę wszystkich państwa o zaangażowanie.
W miesiącu styczniu podczas wizyty w Krakowie doszło do spotkania z przedstawicielami stowarzyszenia „ENERGIE CITES”
W związku z tym pod koniec lutego wziąłem udział w konferencji która miała miejsce w Krynicy-Zdrój zorganizowana przez Związek Gmin Dorzecza Wisłoki.
Stowarzyszenie Gmin Polska Sieć „Energie Cités” to pozarządowa organizacja zrzeszająca miasta i gminy, która od 20 lat zajmuje się promowaniem energii odnawialnej i efektywnego wykorzystania energii. Umożliwia swoim członkom udział w projektach krajowych i międzynarodowych z zakresu zrównoważonego rozwoju energetycznego, wymianę doświadczeń i tworzenie rozwiązań powtarzalnych, możliwych do wykorzystania w województwach, powiatach, miastach i gminach. Pomaga także w nawiązywaniu i rozwijaniu współpracy międzyregionalnej oraz międzynarodowej. Jako pierwsza w Polsce Organizacja Wspierająca Porozumienie Burmistrzów Stowarzyszenie pełni rolę pośrednika pomiędzy polskimi sygnatariuszami Porozumienia a Biurem Porozumienia Burmistrzów w Brukseli, pomaga sygnatariuszom w wywiązywaniu się z podjętych zobowiązań oraz promuje tę inicjatywę na terenie całego kraju.
Stowarzyszenie podejmuje między innymi działania na rzecz:
- lokalnej polityki energetycznej
- efektywnego wykorzystania energii
- promocji energii odnawialnej
- ochrony klimatu
- edukacji ekologicznej
- wymiany informacji o źródłach finansowania
- poszukiwania partnerów do projektów.
Roczne koszty zużycia energii na terenia obiektów publicznych naszego miasta to kwota ok. 350 000,00 zł. Udział w stowarzyszeniu pomoże nam nie tylko bardziej efektywnie zarządzać energią ale również przyczyni się do pozyskania środków na projekty doskonalące ten system.
Ze zrealizowanych już projektów można wymienić m.in.:
- „Wzorcowe partnerstwo lokalne na rzecz zrównoważonego rozwoju energetycznego”,
- „Świadectwa charakterystyki energetycznej dla budynków komunalnych”,
- „Zarządzanie energią w gminach” oraz
- „Oszczędzanie energii w szkołach i innych budynkach publicznych poprzez upowszechnianie metody 50/50”.
Realizacja przedmiotowych projektów przyniosła wymierne korzyści finansowe dla ich uczestników.
Początkiem miesiąca marca odbyła się narada wójtów i burmistrzów z wojewodą małopolskim JERZYM MILLEREM.
Jednym z tematów był temat tzw. „MAPY ZAGROŻENIA POWODZIOWEGO”. Jak państwo pamiętacie jednym z tematów mojej kampanii wyborczej był także temat wałów przeciw powodziowych na rzece BIAŁEJ. W tej sprawie spotkałem się wielokrotnie z kierownictwem odpowiednich komórek.
Na dzień dzisiejszy nikt w naszym urzędzie nie jest w stanie odpowiedzieć na moje pytania związane z tą sprawą. W związku z tym mam zaplanowaną wizytę i spotkanie z Prezesem zarządu RZGW celem ustalenia zagrożenia jakie może stwarzać rzeka BIAŁA.
Przypominam, że dzień 22 czerwca 2015 roku jest dniem ostatecznym dla zatwierdzenia tzw. „PLANU ZAGROŻENIA RYZYKIEM POWODZIOWYM”.
Proszę Państwa
Obym się mylił, ale brak zainteresowania z naszej strony dotychczas, może skutkować że termin 22 czerwca 2015 w naszym przypadku może stać się nierealny. Konsekwencją tego wszystkiego może być zamknięta przez kilka lat droga do budowy wałów przeciw powodziowych dla os. BIAŁA WYŻNA i przy bloku przy ul. TOPOLOWEJ.
W dniu 1 marca 2015 roku na stronie internetowej PISzF ukazały się informacyjnie wyniki co do przyznanych środków na dofinansowanie projektu pn. „REAKTYWACJA KINA BIAŁA W GRYBOWIE”
Pragnę przypomnieć, iż zakładany wniosek, który został złożony w dniu 14 listopada 2014 roku na dwa dni przed wyborami samorządowymi, które miały miejsce 16 listopada 2014 roku wstępnie kształtował się następująco:
Całkowity koszt projektu to kwota 708 187,00 netto
- Wnioskowana kwota 495 731,00 co miało stanowić 70% udziału
- Wkład Miasta Grybów to kwota 141 638,00 zł
- Wkład MDK to kwota 70 818,00 co miało wynosić 10% udziału
Przypominam również, że podpisanie umowy z PISzF będzie się wiązać z uruchomieniem działalności kina przynajmniej przez 3 dni w tygodniu przez kilka lat.
Wniosek został rozpatrzony pozytywnie i uzyskał 200 000,00 zł dofinansowania co stanowi 28% udziału w wartości projektu.
W związku z tym podjąłem decyzję o nie przystąpieniu do tegoż projektu ze względu na złe warunki finansowania i konieczność funkcjonowania kina na ściśle określonych warunkach przez PISzF.
Jak już wspominałem wcześniej budynek czeka remont który byłby rzeczą niezbędną. Dołożę wszelkich starań aby uzyskać dofinansowanie z innych źródeł, które będzie nas w pełni zadawalać przede wszystkim pod względem finansowym.
Natomiast, co już wspominałem wielokrotnie, rzeczą najważniejszą w tym wszystkim jest aby dokonać remontu (…i tutaj użyję pewnego porównania i pewnej przenośni) dokonać remontu tzw. „duszy” tego obiektu a nie tylko „ciała”.
Osobiście jestem po kilku rozmowach na temat poszerzenie oferty MDK w Grybowie.
11 marca 2015 roku w ALWERNIA STUDIOS miała miejsce inauguracja RPO WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO na lata 2014–2020 nad którą to imprezą honorowy patronat objęła pani premier EWA KOPACZ.
Program zawiera wiele osi z których możemy my jako miasto skorzystać. Jednak abyśmy byli gotowi do tego zadania potrzebny jest nam WIELOSEKTOROWY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA który był przygotowany na lata 2007-2015.
W tej chwili jesteśmy w trakcie rozmów z potencjalnymi autorami którzy w niedługim czasie będą mieli zlecone zadanie stworzenia nowego tzw. „PROGRAMU ODNOWY MIEJSCOWOŚCI”.
W tym roku przypada 25 lecie powstania samorządów. W związku z tym podjąłem decyzję o zorganizowaniu obchodów 25-lecia powstania samorządu w naszym mieście. Obchody odbędą się w dniu 25 kwietnia 2015 roku w sali widowiskowej MDK w Grybowie. Obecnie trwają przygotowania i zostały rozpoczęte prace dla uświetnienia tej uroczystości. O szczegółach poinformuję państwa w najbliższym czasie. Wszystkich zainteresowanych zapraszam do współpracy.
Pod koniec lutego w naszym urzędzie został wdrożony program „ŹRÓDŁO”. Jestem zadowolony że jesteśmy jednym z niewielu urzędów które na czas zdążyły wdrożyć wszystkie niezbędne aplikacje. Ustawowym terminem zakończenia wdrażania nowych systemów był termin 28 lutego 2015 roku. Chciałbym bardzo podziękować pracownikom, którzy pracowali przy wdrażaniu tego przedsięwzięcia.
Również pod koniec lutego odbyła się wstępna próba prac związanych z pielęgnacją drzew na cmentarzu komunalnym. Z przykrością stwierdzam iż możliwość użyczenia darmowej zwyżki nie doszła do skutku ze względów technicznych. Problem drzew na cmentarzu jest o tyle duży, ze w większości są to duże drzewa wymagające odpowiedniego sprzętu i pracy odpowiednich profesjonalistów.
Na dodatek podczas inwentaryzacji drzewostanu na tymże cmentarzu stwierdzono wycinkę natychmiastową kilkunastu drzew (18 szt.), które bezpośrednio zagrażają bezpieczeństwu na cmentarzu. Na przyszłość radziłbym aby takie zadania wykonywać na bieżąco, bo to niestety egzekwuje duże koszty które w tym przypadku trzeba jednorazowo ponieść.
W dniu dzisiejszym dołączył do naszego grona piętnasty radny. Witam serdecznie Pana Jarosława Glińskiego. Życzę panu udanej i owocnej pracy na rzecz naszego Miasta podczas pełnienia funkcji radnego VII kadencji Rady Miejskiej w Grybowie. Bo przecież to co w tym budynku i to co w tym mieście dla każdego z nas tutaj obecnych a przede wszystkim i dla mnie powinno być najważniejsze.
I tak właśnie jest.
Niech miasto i losy mieszkańców nie będą nam wszystkim tutaj zgromadzonym obojętne.
I tego sobie i państwu z całego serca gorąco życzę.
Dziękuję bardzo za uwagę.
Burmistrz Miasta Grybów
/-/ Paweł Fyda