Grybów, dn. 2015.02.24
Witam wszystkich zebranych na obradach VI sesji Rady Miejskiej w Grybowie.
PANIE PRZEWODNICZĄCY,
WYSOKA RADO,
SZANOWNI GOŚCIE.
W dniu 28 stycznia 2015 roku odbyło się V posiedzenie Rady Miejskiej. Podczas sesji uchwalono budżet na 2015 rok, oraz wprowadzono autopoprawki, które zakładają, podkreślam zakładają oszczędności w skali 5%. Oszczędności dotyczą wydatków na jednostki budżetowe.
Dotychczasowa proporcja wydatków na jednostki budżetowe do budżetu to skala 70%.
Powoli dobiega końca inwentaryzacja zarządzona w dniu 10 grudnia 2014 roku odpowiednim zarządzeniem.
Dochody budżetu Miasta na dzień 30 listopada 2014 roku zostały wykonane w stosunku do planu w 93%, zaś dochody na koniec roku 2014 wykonano w stosunku 99% do planu.
Realizacja dochodów budżetu za 2014 rok wykonana jest w 99.04% przy czym nie wykonano w pełni dochodów w dziale 801 – Oświata, z powodu nie wystąpienia o dotacje do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na Termomodernizację Szkoły Podstawowej Nr 1 w Grybowie oraz w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska z powodu zatrzymania części dotacji od Marszałka Województwa Małopolskiego w kwocie 410 323,68 zł. Sprawa o zwrot dotacji skierowana została do sądu.
Wydatki budżetu Miasta na dzień 30 listopada 2014 r. zostały wykonane w stosunku do planu w 88,2%, zaś wydatki na koniec roku 2014 wykonano w 95,63% w stosunku do planu.
Realizacja wydatków budżetu za 2014 rok wykonana jest w prawie 96%, w tym wydatki bieżące w 97,3% natomiast wydatki majątkowe w 64,51%. (niski wskaźnik wykonania dotyczy Termomodernizacji Szkoły Podstawowej Nr 1) – wydatki będą poniesione w pierwszym półroczu 2015 roku zgonie z uchwałą budżetową na 2015 rok.
Przychody i rozchody budżetu Miasta realizowane były prawidłowo.
Dług publiczny Miasta Grybowa na dzień 30 listopada 2014 roku wynosił 7 931 202,35.
Na dług publiczny składają się następujące kredyty: 5 kredytów w Banku Spółdzielczym w Grybowie na łączną kwotę 4 232 182,00 zł oraz 1 kredyt w WFOŚ na inwestycję związaną z rozbudową systemu odbioru ścieków i zaopatrzenia mieszkańców w wodę pitną na lata 2010-2013.
Na koniec miesiąca grudnia 2014 roku spłacono dodatkowo zaciągnięte kredyty w wysokości 657 500,00 zł.
Dług publiczny na dzień 31 grudnia 2014 roku wynosi 7 273 702,35 zł.
Przerażający jest fakt, że w latach 2017–2020 czekają nas bardzo duże wydatki oraz są potrzebne duże kwoty na spłaty tych kredytów.
Inwentaryzacja majątku trwałego wykazała nadwyżkę w OPS, która została przyjęta na stan jednostki, natomiast zniszczone wyposażenie odpisano. Różnice inwentaryzacyjne środków trwałych w Urzędzie Miejskim zawierają niedobory nadwyżki dotyczące gruntów, które zostały nieprawidłowo zaewidencjonowane w księgach rachunkowych. Niedobory gruntów wynikają z nieprawidłowej ewidencji księgowej, która była nie uzgadniana od lat z rejestrami gruntów znajdującymi się w Referacie Budownictwa, Geodezji i Ochrony Środowiska.
Inwentaryzacja majątku obrotowego wykazuje, że najwyższe zaległości występują w podatku od nieruchomości osób prawnych oraz osób fizycznych. Stan na dzień 30 listopada 2014 roku to kwota 278 880,10 zł, a na koniec 2014 roku to kwota 186 877,40 zł.
Należności pochodzą z różnych okresów a ich egzekucja jest prowadzona niesystematycznie oraz nieskutecznie (w roku 2014 sporządzono tylko 17 tytułów egzekucyjnych).
Odnośnie inwestycji zrealizowanych, to w latach 2009 – 2014 zostały zrealizowane następujące zadania inwestycyjne (projekty twarde) współfinansowane ze środków unijnych z MRPO.
I tak kompleksowa renowacja rynku wartość całkowita 3 208 000,00 zł, dotacje 747 527,36 zł, a wkład własny 2 460 472,64 zł. Dodatkowo sprawa w sądzie o zatrzymanie dotacji w wysokości 36 553,64 zł w tym należność główna 29 592,64 i odsetki 6 961,00. Lewa strona rynku po okresie gwarancji. Prawa strona rynku gwarancja ubezpieczeniowa w wysokości 39 780,06 zł do 8 stycznia 2016 roku.
Rozbudowa systemu odbioru ścieków i zaopatrzenia mieszkańców w wodę pitną 2010–2013 to kwota 12 074 438,39 zł z czego dotacje to kwota 6 106 154,79 a wkład własny 5 968 283,60 zł. Wykonawcą inwestycji była firma PBI „MACHNIK” Krzysztof Machnik . Okres gwarancji do dnia 26 listopada 2016 roku. Gwarancja ubezpieczeniowa w wysokości 358 433,51 zł. W związku z tą inwestycją Marszałek zatrzymał 410 323,68 zł. Sprawa o zwrot dotacji została skierowana do sądu. Ubocznymi skutkami tej inwestycji są m.in. mała sprzedaż wody, niedziałająca przepompownia wody na ul. Turystycznej, brak podpięcia części bloku przy ulicy Grunwaldzkiej 43, brak przyłączy wody na odcinku nowo wybudowanym, o czym wspominałem podczas obrad III sesji rady miejskiej, który to brak obliguje nas do zamknięcia projektu i ewentualnego poniesienia kolejnych kar finansowych, na które budżet miasta nie może sobie pozwolić. To tylko część problemów dotyczących tej inwestycji. Obecnie trwają prace kontrolne oraz projektowe dotyczące poprawy efektywności tego zadania. W związku z tym zostało zlecone zadanie wykonania tzw. „modelu matematycznego” dla wybudowanej sieci oraz dla sieci które będą budowane w przyszłości. Pozwoli to uniknąć kłopotów związanych z nieprawidłowym działaniem sieci, jednocześnie wykazując pewne oszczędności związane z pozytywnym działaniem sieci wodno – kanalizacyjnej.
Nasuwa się pytanie co teraz? Przede wszystkim kto za to zapłaci? Głębsza analiza tych zagadnień pozwoli nam odpowiedzieć na te pytania.
Kolejną inwestycją była budowa Przedszkola Samorządowego „Pod Topolą” w Grybowie. Koszt inwestycji to 2 517 116,05 zł przy dotacji 1 749 301,29 zł. Terminy gwarancji należytego wykonania robót upłynęły. Rozliczenie z wykonawcami zostało zamknięte, natomiast Marszałek toczy postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia korekty finansowej w łącznej wartości 53 000,00 zł.
Czwarte zadanie to Rekultywacja Składowiska Odpadów Komunalnych na kwotę 738 467,70 przy udziale własnym 112 016,20 zł. Stały monitoring składowiska należy prowadzić prze 30 lat począwszy od dnia 20 listopada 2008 roku.
Zadania inwestycyjne zrealizowane z udziałem dotacji Budżetu Państwa, Marszałka Województwa Małopolskiego oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska to mi in. odbudowa zniszczonych dróg po powodzi na łączną kwotę 4 033 223,00 zł gdzie uzyskano 80% dofinansowania, odbudowa mostów i kładek oraz stabilizacja osuwiska przy ulicy Leszczynowej przy 100% dotacji, budowa chodnika os. Biała Wyżna przy drodze wojewódzkiej 981 o wartości 1 067 784,00 zł przy udziale 50%, odbudowa schodów i alejek w Parku Miejskim 213 464,00 zł dotacja 170 770,00 zł, termomodernizacja OSP 76 010,00 zł przy dotacji 30 404,00 zł, przyłącza kanalizacyjne do nowej sieci 201 995,00 zł dotacja 80 782,00 zł oraz parking przy ul. Kościelnej na kwotę 141 224,00 przy 100% wkładzie własnym.
Inwestycje w toku realizacji to parking przy ul. Cmentarnej na który wydano 9 000,00 zł, budowa domu pogrzebowego 108 767,60 zł oraz termomodernizacja Szkoły Podstawowej Nr 1 to kwota 50 562,28 zł. Inwestycje w toku realizacji – jednak pierwsze dwie w planie budżetowym na 2015 rok nie przewidziano ich dalszej kontynuacji.
Nakłady na oświatę w roku 2014 to kwota 1 142 692,85 zł. Subwencja oświatowa nie zabezpiecza w pełni kosztów funkcjonowania szkół podstawowych i gimnazjum.
Z przykrością stwierdzam, że sytuacja finansowa miasta jest niekorzystna. Do tego dochodzą inne sprawy które bezpośrednio mają negatywny wpływ na dobre funkcjonowanie urzędu oraz naszego miasta.
W styczniu 2013 roku została podjęta uchwała dotyczącą ustalenia stawek opłat za reklamy umieszczane na terenie miasta. Czy wiecie państwo jakie są wpływy z tego tytułu? Otóż w roku 2014 jest to kwota 1 730,74 zł. A czy wiecie państwo ile jest reklam w naszym mieście? Jeśli tak to dlaczego uchwała do tej pory nie jest wykonywana. Gdzie była komisja rewizyjna?
Kolejną sprawą jest sprawa abonamentu telefonicznego oraz umowa na świadczenie usługi Neostrada na poczet osoby trzeciej nie będącej pracownikiem urzędu. Te i inne jeszcze nie wyjaśnione sprawy to jak sądzę początek tzw. „góry lodowej”, która powoli zaczyna się kruszyć.
W miesiącu lutym 2015 roku została powołana nowa Rada Nadzorcza przy MPGK. Po wstępnych analizach rachunku ekonomicznego wynik firmy wykazuje stratę w wysokości 15 000,00 zł. Moim założeniem jest przede wszystkim poprawa efektywności działania spółki która w 100% należy do naszego miasta.
Panie Przewodniczący
Wysoka Rado
Czeka nas wiele pracy. Pracy która pozwoli uporządkować pewne sprawy, pracy która umożliwi nam otwarcie drogi w kierunku potrzeb naszego miasta oraz dobrego funkcjonowania. Przed nami wiele zadań, bardzo dużo wyrzeczeń oraz jeszcze więcej potrzebnego zaufania. Stoimy przed poważnym kompleksowym remontem Szkoły Podstawowej Nr 1, rozbudową oczyszczalni ścieków czy też rozbudową dalszej części sieci wodno-kanalizacyjnej. Można by wymieniać wiele. Mam nadzieję, że wraz z państwem uda mi się wiele rzeczy zrealizować.
Wraz ze mną pracują panowie ANDRZEJ CZERNECKI i STANISŁAW KAIM.
Pan Andrzej Czernecki sprawuje nadzór w zakresie realizowanych przez miasto inwestycji, gospodarki komunalnej, gospodarki wodno ściekowej, koordynowanie procesu opracowania projektów w zakresie rewitalizacji, aplikowania o środki finansowe oraz realizacji projektów przyjętych do finansowania, nadzór nad spółką MPGK, gospodarką przestrzenną w tym miejskim planem zagospodarowania przestrzennego miasta. Sprawuje nadzór nad RBGiOŚ UM w Grybowie.
Pan Stanisław Kaim koordynuje zadania prowadzone przez urząd w zakresie oświaty, kultury, sportu i turystyki, promocji miasta, obsługi informatycznej, zdrowia i opieki społecznej, spraw obywatelskich, zarządzania kryzysowego, spraw wojskowych i obrony cywilnej, działalności gospodarczej, handlu i usług.
W ostatnim czasie odbyło się wiele imprez kulturalno-oświatowych pod patronatem Burmistrza Miasta Grybów. Były to m.in. Turniej Brydżowy, Przegląd Jasełek oraz III Turniej Walentynkowy w Piłce Siatkowej małego pola o puchar Burmistrza Miasta Grybów.
Podobnie jak w latach poprzednich miasto aktywnie wsparło ogólnopolską akcję zbiórki pieniędzy w ramach WOŚP. Wszystkim organizatorom pragnę przekazać serdeczne podziękowanie za osobiste zaangażowanie w ten bardzo szlachetny cel.
Podczas spotkania 10 lutego Burmistrzów i Wójtów z Ministrem Stanisławem Huskowskim i Wojewodą Małopolskim Jerzym Millerem w Krakowie Miasto Grybów otrzymało promesę na odbudowę dróg.
Promesy zostały przywiezione z Warszawy do Krakowa przez dyrektora Departamentu do Spraw Usuwania Skutków Klęsk Żywiołowych Zbigniewa Śwircz i przekazane na ręce 125 małopolskim samorządowcom.
W ramach podziału środków na odbudowę zniszczeń w wyniku klęsk żywiołowych Miasto Grybów otrzymało dotację, która zostanie przeznaczona na remont drogi gminnej zlok. na cz. dz. nr 68/7, 59/3, 60/2, 61/2, 71/3, 65/4, 65/6, 66/7, 66/5, 68/16, 68/14, 68/12, 75/10 obr. 2 m. Grybów.
Z przyznanej dotacji zostanie sfinansowane zadanie według sporządzonego kosztorysu inwestorskiego:
Rozbiórkę nawierzchni bitumicznej, korytowanie, wykonanie podbudowy z kruszywa naturalnego – 81 m2
Wykonanie nawierzchni asfaltowej (2 warstwy) – I warstwa – 4 cm oraz II warstwa ścieralna – 6 cm na łącznej powierzchni 594 m2 (dł. 220 mb x szer. 2,7 mb)
Wykonanie poboczy z destruktu asfaltowego o szerokości 0,4 m – 120 m2
20 lutego podczas komisji w urzędzie wojewódzkim w gabinecie wice wojewody osuwisko przy ul. Chłodnej otrzymało pozytywną opinię która otwiera drogę w kierunku realizacji tego zadania.
Trwają intensywne prace projektowe przy realizacji zadania termomodernizacja Szkoły Podstawowej Nr 1. Wszystko wskazuje na to, że obiekt będzie remontowany wraz z dachem oraz z salą gimnastyczną.
W najbliższych dniach przystępujemy do pielęgnacji drzewostanu na cmentarzu komunalnym w Grybowie. Prace wykonywane będą na zasadzie tzw. „czynu społecznego” przy udziale strażaków z naszej jednostki OSP.
Do Wojewódzkiego Zarządu Dróg w Nowym Sączu trafił wniosek o wykonanie prac poprawiających bezpieczeństwo na ul. Węgierskiej i ul. Jakubowskiego.
Również do GDDKiA zostało wystosowano pismo z prośbą o wydanie warunków budowlanych dotyczących budowy chodnika przy drodze krajowej nr 28 w kierunku os. Strzylawki oraz w kierunku os. Sośnie.
Pracujemy również nad umową dotyczącą wynajmu płyty rynku wraz z parkingiem. W tej kwestii powstał nowy rysunek parkingu na rynku.
W miesiącu lutym został pozytywnie zaopiniowany projekt pt. „JUŻ PŁYWAM” dla dzieci szkół podstawowych. W miesiącu marcu rusza pierwsza część projektu w której będą brały udział dzieci ze Szkoły Podstawowej Nr 2 a w miesiącu wrześniu będzie realizowana druga część projektu dla uczniów ze Szkoły Podstawowej Nr 1.
Ponadto 20 lutego został złożony wniosek do WFOŚ w ramach konkursu edukacja ekologiczna pt „CZYSTE POWIETRZE – ZDROWI MIESZKAŃCY” Program edukacji ekologicznej mieszkańców Miasta Grybowa.
W miesiącu lutym w tutejszym urzędzie miało miejsce spotkanie z nauczycielami ze Szkoły Podstawowej Nr 1. Przedstawione problemy nauczycieli są w większości uzasadnione i wymagają gruntownych zmian które wpłyną bezpośrednio na polepszenie oferty edukacyjnej tejże szkoły
W dniu 18 lutego 2015 roku w Sądzie Okręgowym w Nowym Sączu odbyła się rozprawa z powództwa Miasta Grybów przeciwko SHP „SKŁADNICA” w Grybowie. W chwili obecnej Sąd oczekuje na opinie biegłego, która ma określić wartość nakładów poniesionych przez SHP, oraz wartość pobranych przez nich pożytków. Termin kolejnego posiedzenia zostanie podany pisemnie. W poniedziałek 23 lutego odbyła się również sprawa dotycząca wypłaty odszkodowania w związku z budową pasażu handlowego przy ul. Kazimierza Wielkiego.
W środę 25 lutego zapadnie wyrok w tej sprawie.
W miesiącu lutym odbyły się zebrania osiedlowe. Dziękuję państwu radnym oraz pracownikom urzędu za udział w zebraniach. Na 14 radnych obecnością swą na zebraniach zaszczyciło 13 osób. Radny to także przedstawiciel władzy który poprzez udział w zebraniach buduje autorytet danego urzędu, oraz ma pozytywny wpływ na jego ocenę.
W niedzielę 22 lutego odbyły się wybory do zarządów osiedli.
I tak na:
- os. Strzylawki – Przewodniczącym został pan Wiesław Kiełbasa
- os. Sośnie – pan Józef Góra
- os. Śródmieście – pan Krzysztof Chronowski
- os. Śródmieście II – pan Zygmunt Koszyk
- os. Biała Wyżna – pan Adam Święs
Wszystkim panom gratuluję wygranej oraz życzę wytrwałości w dążeniu do zamierzonych celów, oraz życzę przede wszystkim owocnej współpracy.
Dziękuję Panu Józefowi Lichoniowi przewodniczącemu osiedla Biała Wyżna za długoletnią pracę na rzecz tego osiedla.
Na tym kończę sprawozdanie z działalności burmistrza. Wszystkim państwu bardzo dziękuję za uwagę.
Burmistrz Miasta Grybów
/-/ Paweł Fyda